פסיכומטרי בהתחייבות להצלחה

הורות והפרעת קשב וריכוז

ד”ר נעמי וורמברנד מנהלת “דרך מהות”

מה עושים הורים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז וצריכים להתמודד עם לחצי “התפקיד”, כמו הכנת שיעורי בית, שמירה על הסדר, עמידה בלוחות זמנים ועוד?

התפקיד ההורי דורש להיות בעת ובעונה אחת בהרבה מקומות, לכן הורים עם הפרעת קשב וריכוז מוצאים עצמם בבעיה בשל הקושי בביצוע הבלתי פוסק של משימות ומטלות.

כך, למשל, נוכל למצוא את “האמא המגוננת” באופן קיצוני על הילד, זו אשר מעורבת בכל קושי יומיומי שהוא נתקל בו וממהרת לפתור את מצוקותיו. המצב מקצין עוד יותר כאשר הילד עצמו הוא בעל הפרעת קשב וההתמודדות שלו משקפת לאם את סיפור חייה. הצורך לגונן הוא “תיקון”.

מאידך, נוכל למצוא את “האם הדרשנית”, זו שלא ויתרה לעצמה ועל כן דורשת גם מבנה “להיות רגיל”. זו האם שכבר בגיל צעיר מוכנה להודות שהילד שלה הוא לכל היותר “שובב”, שהקושי בלימודים הוא זמני ויחלוף, שמערכת החינוך לא מבינה ולא ערוכה, ואילו הילד – אם ישקיע עוד קצת – יצליח.

הורים של “הכל או לא כלום”
המפתח להצלחת ההורות היא הגמישות, היציאה מהקטבים. היכולת להיות לעתים בעמדת הגנה, לעיתים בעמדת דרישה ולעיתים למצוא את הפשרה ביניהם. הורים עם הפרעות קשב לא פעם בנו לעצמם במהלך החיים דפוסים נוקשים, של “שחור-לבן” שגם אם אינם מתאימים, הם לפחות חד משמעיים ומקנים לבעלי ההפרעה סוג של ביטחון.

החיים “במרחב האפור” מחייבים ביטחון ו”חוט שדרה” מאד יציב, שממנו ניתן לפעול בתנאים של חוסר וודאות לגבי התוצאות. זהו מרחב שקשה לבעלי הפרעות הקשב להתפתח בתוכו.

להורים עם הפרעת קשב יש נטייה לראות את המציאות בצבעים של ״שחור ולבן״. בגלל ניסיונם האישי וחוויות של תסכול וכישלון. הם נוטים מחד לוותר לילד ובכך מוותרים עליו או מאידך מקפידים ולוחצים את הילד יותר מדי. כדאי לנסות לאזן את ההתנהגות, קבלי באהבה את ההפרעה שלך ובמקביל תסייעי לילד לפתח שאיפות ריאליות ותחפשי לו עזרה מקצועית שתתן לו את הכלים לצמוח ולהיות עצמאי ובטוח בעצמו.
דמות ההורה “לא בטוחה” ומלחיצה
בעלי הפרעות הקשב חיים במקרים רבים בתנודות די קיצוניות ומהירות במצבי הרוח שלהם. הם עשויים להיות רגע אחד נינוחים ושמחים, וברגע הבא, כמעט ללא טריגר, יהפכו לכעוסים, עצובים או חסרי סבלנות. מצבי הרוח האלה אינם צפויים גם להם עצמם, ומקרינים על כל האווירה בבית.

הילדים לומדים שדמות ההורה איננה “בטוחה”, לא ניתן לצפות אותה ונוצר חשש תמידי באיזה מצב הילד יפגוש את ההורה.

הילדים לומדים שכדאי להם יותר לא להרגיז אלא לרצות את ההורה. פעמים רבות הם חשים אשמה במה שעובר על ההורה, גם אם מצב הרוח לא היה קשור בהם כלל. ילדים אחרים מפתחים דפוס של התנגדות ומעדיפים להתרחק כדי לא להיפגע.

אי סדר כאורח חיים
חוסר ארגון הוא קושי אופייני מאוד לרבים מבעלי הפרעות הקשב, אשר היום שלהם “מתמסמס”, הלו”ז שלהם לא מסתדר, הבית מתבלגן והסידורים החיוניים לאחזקת הבית נמשכים ונמשכים ללא תכלית. הורה כזה, שקשה לו להתארגן עם עצמו, נדרש לארגן גם את הילדים בבית, פעמים רבות כאשר הילדים עצמם עם אותו קושי בהתארגנות.

כך נראות שעות הבוקר שלפני בית הספר: ההורים צריכים להגיע לעבודה מסודרים, הילדים צריכים להגיע לבית הספר מאורגנים, וכל זה חייב להתרחש בטווח זמן מוגבל ומוקצב. הלחצים המשפחתיים של הבוקר הם אתגר גדול.
מה ניתן לעשות כדי לסייע להורים בעלי הפרעות הקשב?
אין תחליף למודעות והבנה. חשוב להיות מודעים, להפנים ולהבין את משמעות הפרעת הקשב והשפעתה על החיים. על הורים הסובלים מהפרעה זו להכיר מקרוב את הסימפטומים השונים, את הדפוסים היעילים יותר והיעילים פחות שפיתחו במהלך החיים, את התפיסות השגויות על עצמם והחיים שהם בנו במשך שנות הקושי.

המודעות תאפשר להם לעשות הפרדה ברורה בין תכונותיהם הבסיסיות לבין “תכונות” הנובעות מהפרעת הקשב. ההבנה, המחליפה את השיפוטיות והביקורת הפוגעת, מסייעת למצוא דרכי התמודדות יעילות ובנות השגה. למשל, כאשר ההורה יחוש שמצב הרוח שלו ירוד, הוא יוכל לבקש מילדיו שיניחו לו לזמן מה, שבו הוא יעשה פעולות שיעזרו לו לצאת מהתחושה הלא נוחה שלו.

בלי שיפוט עצמי. הורה שמבין ולא שופט את עצמו, יוכל לפתח שיטות התארגנות טובות יותר, ניהול יומן, שימוש בעזרים טכנולוגיים המותאמים לבעלי הפרעות קשב ועוד. הקשיים של ההורה בעל הפרעות הקשב ייכנסו לשליטה, למשהו שניתן לצפות אותו ולתחזק אותו.

מעידה על כך אחת האמהות: “לכל אם חדשה ההתנהלות היומיומית קשה, אבל אני הכרתי את עצמי וידעתי שלפחות בתקופה הראשונה לאחר הלידה, כדי לזכור את הזמנים להאכיל את הילדה ולהחליף לה חיתולים אני צריכה לרשום זאת לעצמי – ואכן זה מה שעשיתי. השיטות שלמדתי סייעו לי להתמודד עם האירועים החדשים והבלתי צפויים ולשלוט טוב יותר בתחושת חוסר השליטה על חיי”.

ליהנות מהיתרונות. ההורה המודע, המטפל בקשייו בצורה מיטבית, יוכל להתחיל ליהנות מהיתרונות והכוחות האופייניים לרבים מבין בעלי הפרעות הקשב. אנשים אלה הם, במקרים רבים, מאד יצירתיים ויכולים לבלות עם הילדים שלהם באופן משעשע ומעניין. האנרגיות שלהם לעתים הן אינסופיות כמעט ויוכלו לטייל, לבלות, להשתעשע לאורך שעות רבות.

הרגישות שהם מפתחים עם השנים תאפשר להם לחוש בצורה מאד מחודדת את מה שעובר על הילדים שלהם ולפתח כלפיהם אמפטיה וחום רב. רבים מהם הם ספורטיבים ויוכלו לשחק ולהשתובב עם הילדים בצורה הרבה יותר אינטנסיבית. גם סקרנות והתעניינות בתחומים רבים מאפיינת רבים מהם, כך שיוכלו למצוא תחומי עניין רבים למלא את שעות ההורות שלהם.

הורים בעלי הפרעות קשב אשר רוצים לשדרג את ההורות שלהם, במקביל לשיפור באיכות החיים הכוללת שלהם, מן הראוי
 שישאלו את עצמם כמה שאלות עקרוניות:
איך אני חי עם ההפרעה שלי? באיזו מידה אני מסופק מחיי?
כיצד אני הופך את ההפרעה למקור של כוח ולא לנקודת חולשה?
באיזה אופן אני שומר על זכויותי, חי כדי לרצות (עם שווא) ולא כדי לרצות (עם קמץ)?
כיצד אני בונה לעצמי תוכנית מעשית שתסייע לי לשפר את ההתמודדות שלי?

 

מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.

עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!

אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן  – לחצו כאן.

אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית  לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.

אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו’ – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן

.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.

רוצים לקבל עוד מידע
על הקורסים של זינוק?

תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!

מעוניינים לשמוע עוד על קורס פסיכומטרי עם התחייבות להצלחה?


השאירו את הפרטים ונחזור אליכם!

דילוג לתוכן