פסיכומטרי בהתחייבות להצלחה

איך ללמוד את אוצר המילים

דיסגרפיה

התחלתם קורס, קיבלתם המון המון ספרים – וביניהם גם… לבנה להגנה עצמית בעת הצורך. אה, לא, זה רק מילון העברית שלכם. כן, יש אינספור מילים שמומלץ ללמוד ולהכיר לקראת הבחינה. על המילים ישאלו אתכם בתחילת כל פרק מילולית, כמו גם במגוון סוגי שאלות שבהן תופענה המילים היפות: פטלים, אנלוגיות, השלמת משפטים ויתר מילים גסות שכאלו. משום שהן באמת מופיעות ”בכל חור”, אי אפשר להתעלם מקיומן ולהשלים פערים יום לפני הבחינה. צריך להתחיל ללמוד אותן ע-כ-ש-י-ו.

 

הערה חשובה: במהלך הקורס המדריך יגיד לכם מדי שבוע אילו אותיות ללמוד. ברור לו, לנו, לכם, להם- שלא תמיד מספיקים את הכול או משהו מזה. זה בסדר. בסוף הקורס יש זמן להשלים פערים. הכי חשוב זה לא להיתקע מאחור, אלא לעזוב את האות הקודמת ולהמשיך הלאה עם המדריך. למה? כי המרכז הארצי יודע שרוב התלמידים לומדים סופר מצוין את האות א’, מצוין את האות ב’, בסדר את ג’, סביר את ד’, ואת ה’… כבר לא לומדים בכלל. לכן לא שואלים רק על תחילת הא”ב או רק על סופו, שואלים קצת מאותיות שונות. אם תתקעו מאחור, הסיכוי שתלמדו מילים שתופענה בבחינה יהיה נמוך יותר. 
אז… איך???

 

בזינוק כמו בזינוק, אנחנו לא מאמינים בדרך אחת בלבד שצריך “להלביש” על כל תלמיד ותלמיד. במקום זה, אנחנו מציעים כמה דרכים שונות ומגוונות, מהן תוכלו לבחור מה שבא לכם, שנוח לכם, שכיף לכם, שפחות נורא לכם. נתחיל?

 

1. אסוציאציות: לקויי למידה רבים מתקשים ללמוד מילים על ידי שינון שלהן. מעבר לכך, מחקרים בפסיכולוגיה קוגניטיבית מצאו שרצון לזכור ושינון לאו דווקא תורמים לזיכרון. מה כן? רגשות כלפי האובייקט שמנסים לזכור וחשיבה לעומק. שני האלמנטים האלו מקבלים ביטוי מצוין בלמידה בעזרת אסוציאציות. אסוציאציה יכולה להיות סיפור קטן סביב המילה, לרוב משעשע או אפילו גס. המטרה היא לעורר איזשהו רגש כלפי המילה (רגשות) ולחשוב על המילים מעבר לאותיות המרכיבות אותה (חשיבה לעומק). 

 

ביוון העתיקה כשרצו לתעד חתונה או חוזה, היו לוקחים ילד לפני גיל 7 ונותנים לו לספוג את הארוע בכל חושיו, לאכול, לרקוד ולהנות. ובסוף הארוע היו משליכים אותו לנהר ומושים אותו רק לאחר שהפסיק לנשום. אז היו מחיים אותו והטראומה הייתה משמרת את זכרונותיו מאותו יום. מה שקרה כאן הוא קישור רגשי, אנחנו לא מצפים שתטבעו או שתטביעו את אחיכם הצעיר, אבל קישור רגשי יסייע ללמידה שלכם. לדוגמה: את המילה ‘כליה’ שמשמעותה היא אבדון\השמדה אני אזכור בעזרת האסוציאציה הזו- “אם יוציאו לי את שתי הכליות אבוד עליי, אני אושמד!!”. בצורה זו גם עוררתי רגש בהקשר של המילה (פחד במקרה הזה) וגם חשבתי לעומק על המילה ועל משמעותה.

 

2. כרטיסיות: כמעט כל בית ספר לפסיכומטרי נותן לתלמידיו חבילת כרטיסיות. מדובר בבריסטולים קשיחים קטנים עם שורות משני הצדדים לרוב. כותבים על צד אחד את המילים שבמילון ועל הצד השני את פירושן. בצורה כזו אפשר ללמוד בכל מקום- באוטובוס, ברכבת, על הספסל בגינה ולפני השיעור. היתרונות העיקריים הם שניתן לקחת את הכרטיסיות לכל מקום, בניגוד למילון העברית הכבד, ושהכתיבה של המילים עצמן מסייעת לזכור אותן.

 

3. אינטרנט ואפליקציות: כל כמה זמן עולים אתרים חדשים שמציעים תרגול של מילים בחינם, כמו גם אפליקציות לסלולארי. לפני שמתמכרים לאתר או אפליקציה כאלו, יש לוודא מול המדריך שמדובר בחומר איכותי שכולל מילים חשובות שבאמת עלולות להופיע בבחינה. וכמובן האתר לתלמידים של זינוק מציע משחקים מהנים ללימוד אוצר המילים.

 

4. בן/בת זוג: אחת הדרכים הכי יעילות ללמוד מילים היא למידה עם חבר\ה. זו שיטה שמוכרת לנו היהודים מקדמת דנא ושמה במקורות “לימוד בחברותא”. הסיבה היא שבזמן למידה משותפת מפעילים כמה שיותר חושים ומסייעים לתהליך הזכירה (מעבר מזיכרון לטווח קצר לזיכרון לטווח ארוך, אם אתם מתעקשים על המונחים המדויקים). השיטה יעילה במיוחד עם בעלי הפרעת קשב וריכוז (ADHD ו-ADD), מכיוון שהיא מסייעת לשמירה על הריכוז והיא יותר חוויתית. וכמובן גם לדיסגרפים ודיסלקטים, אצלם הזכרון הויזואלי בדר”כ פחות יעיל. כדאי לבחור בן\בת זוג רציניים ובעלי משמעת למידה גבוהה, כדי לוודא שהזמן לא מתבזבז לו. כמו כן, כדאי לבחון זה את זה על המילים פעם בכמה עמודים שלומדים.

 

5. עם הספר והמרקר במיטה: יש כאלו שיעדיפו לקחת את הספר, לקחת מרקר ביד, ולהתחיל לסמן. את מה מסמנים? קודם כל כדאי לסמן את כל המילים שכן הכרתי, בהן לא אצטרך להתמקד יותר. אחר כך נשארות המילים שעליי ללמוד, כל פעם שארגיש מספיק בטוחה בידע שלי במילה מסוימת אוכל לסמן גם אותה. 

 

6. פתקים דביקים: קצת משוגע, נכון, אבל יש שקונים חבילות של פתקים דביקים (post-its) ומדביקים בכל מקום בבית בו יש איזשהו חפץ שמופיע במילון בשם אחר: אלונטית על המגבת, קלחת על הסיר, מרחשת על המחבת, תרווד על כף הבישול וכו’.

 

7. לכתוב סיפורים ומשחקים- המילים נמצאות במילון, אבל כל פעולה שתוציא אותן משם תחזק את הזכרון. לכן כתיבה של סיפור על בני המשפחה, או שכתוב של מעשייה מוכרת, או אפילו יצירת תפזורת, או תשחץ יסייעו מאוד בתהליך השינון.

8. ספר מתחת לכרית: אפשר לנסות לשים את המילון מתחת לכרית בלילה, אולי המילים יעברו בדרך נס מהספר למוח במהלך הלילה! סתאאאאאם 🙂

בהצלחה!!!

 

מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.

עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!

אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן  – לחצו כאן.

אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית  לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.

אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו’ – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן

.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.

רוצים לקבל עוד מידע
על הקורסים של זינוק?

תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!

מעוניינים לשמוע עוד על קורס פסיכומטרי עם התחייבות להצלחה?


השאירו את הפרטים ונחזור אליכם!

דילוג לתוכן