פסיכומטרי בהתחייבות להצלחה

מלגת משרד הבטחון לקרביים – ראיון עם מנכ”ל מרכז זינוק יואב סלטון

הצבא יממן לימודים אקדמיים למשתחררים כבר מאוקטובר הקרוב!

הרמטכ”ל גדי איזנקוט מוביל מהפכה דרמטית, כל כספי התרומות לצבא יופנו למימון לימודים אקדמיים מלאים למשתחררים. כבר מאוקטובר הקרוב, עם פרוץ השנה האקדמית החדשה, יוכלו משתחררים טריים ששירתו כלוחמים, גברים ונשים בכל תפקיד המוגדר כמבצעי (לעומת תפקידי מטה), לממש זכות חדשה זו.
הכוונה היא להרחיב את המעגל ולהעניק מימון מלא ללימודים אקדמיים גם למשתחררים שלא שירתו כלוחמים אך שייכים לאוכלוסיה מיוחדת כגון עולים חדשים, מיעוטים, חיילים בודדים, ומי שמגיעים מרקע סוציו אקונומי מאתגר.

 

יואב סלטון, מנכ”ל מרכז זינוק לפסיכומטרי, מה המשמעות בפועל של ההחלטה הזאת של הרמטכ”ל, ועד כמה היא דרמטית בעינך?

מדובר באחד הצעדים היותר חברתיים שהיו בשנים האחרונות וזה הגיע מצה”ל, בין אם מדובר בצעד המקרב את צה”ל להיות צבא מקצועי מצבא העם יש פה בשורה גדולה וחשובה מאוד. הנתונים מראים ש 27% מהבנים מחויבי הגיוס לא משרתים בצה”ל, 15% נוספים פורשים במהלך השרות. 47% מהבנות אינן מתגייסות ולמעשה נוצרים פערים בין אלו אשר הולכים לשרת את המדינה ואילו המשתמטים. המשמעות היא שזה צבא חצי העם ולא צבא העם ויש לתגמל את מי שכן הולך ועושה צבא.

להערכתך, איזו הערכות נדרשת מהמכונים ללימוד פסיכומטרי בעקבות ההחלטה?

בעקבות ההכרזה הזו אני צופה גידול בכמות המבקשים להתחיל ללמוד תואר ראשון ויחד איתו עליה בכמות התלמידים שיזדקקו לעשות פסיכומטרי. 

ככל שהביקוש להשכלה גבוה עולה, כך תנאי הקבלה לתארים עולים (היצע וביקוש) ועל כן יהיה קשה יותר להתקבל ללימודים וידרש ציון פסיכומטרי גבוה יותר. לכן, בטווח הארוך אני צופה עליה בדרישות הסף למוסדות להשכלה גבוהה, תלמיד שיגש לפסיכומטרי יזדקק לציון גבוה יותר בפסיכומטרי, ולכן יצופה מהמרכזים ללימוד פסיכומטרי להשקיע יותר בתלמידים. 

יש לזכור שמדובר בתהליך של כמה שנים שכן הזכאים למימון הלימודים ילך ויגדל בכל שנה.

האם מרכז זינוק נדרש להערכות מיוחדת בעקבות ההחלטה?

מרכז זינוק כבר עכשיו מוכן לדרישות שציינתי. כמות השיעורים, שיטות הלימוד הייחודיות, הכיתות הקטנות, העזרה שאנחנו נותנים בקבלת הקלות – כל אלה ועוד נותנים לתלמידים שלנו תנאים עדיפים על פני מי שהולך ללמוד במרכז פסיכומטרי רגיל. כמו כן, כהחלטה ערכית של מרכז זינוק, כבר עכשיו קיימת מלגה שאנחנו נותנים לחיילים משוחררים.

 

מלגת משרד הבטחון לקרביים

מדובר באחד הצעדים היותר חברתיים שהיו בשנים האחרונות וזה הגיע מצה”ל

 

פרטים נוספים על ההחלטה:

הוראה ליישום התוכנית באופן מיידי
ביום א’ ה7.8.16 נפל דבר, בישיבה באגף כוח אדם של צה”ל הורה הרמטכ”ל לכל הגורמים המעורבים ליישם את התוכנית לממן לימודים אקדמיים למשתחררים ששירתו כלוחמים באופן מיידי. פירוש הדבר הוא שכבר היום כל לוחם ולוחמת המשלימים שירות חובה זכאים לקבל מימון מלא של לימודים אקדמיים או לימודי מקצוע, בכל מוסד מוכר בו יבחרו ללמוד.
במקביל נערכים מגעים עם משרד האוצר במטרה לקבל תקציב נוסף אשר יאפשר הרחבת התוכנית והענקת מימון מלא ללימודים אקדמיים לאו דווקא ללוחמים אלא גם למשתחררים השייכים לאוכלוסיות מיוחדות עבורם תמיכה שכזו חשובה במיוחד. שר האוצר כחלון כבר הביע נכונות לאפשר הרחבה כזו של היוזמה פורצת הדרך של הרמטכ”ל.

 

מקורות מימון הפרויקט כבר הוגדרו
על פי הערכות, עלות מימון לימודים אקדמיים מלאים למשתחררים ששירתו כלוחמים תסתכם בכ230 מיליון שקלים לשנה. הרמטכ”ל הורה להפנות את כל כספי התרומות שמועברים לצה”ל מארגונים כגון האגודה למען החייל, “יחד” (שהחליף את ארגון לב”י) וידידי צה”ל בארצות הברית ישירות למימון הפרויקט. כספים אלא יאפשרו מימון שני שלישים מן התואר, השליש הנותר ימומן מכספי הפיקדון של המשתחרר/ת.

כדי להרחיב את הפרויקט למשתחררים מאוכלוסיות מאותגרות יידרש תקציב נוסף של כחמש מאות מיליון שקלים בשנה. תקציב זה אמור להגיע ממשרד האוצר. השר כחלון, אשר כבר פעל להכפלת שכר חיילי החובה והעלאת שכר הנגדים, התחייב בפני הרמטכ”ל איזנקוט לבחון בחיוב הקצאת כספים אלה מקופת המדינה.

 

הוקרה על שירות מסור ועידוד התפתחות אישית וסלילת דרך בחיים
המהלך של הרמטכ”ל איזנקוט נועד להבטיח כי כל מי ששירתו את המדינה באופן מסור יזכו להערכה המגיעה להם בדרך של תמיכה משמעותית אשר תעודד רכישת השכלה והשתלבות מוצלחת בחיים האזרחיים. כבר כיום ישנם מי שנהנים מתמיכה כזו המגיעה מכיסם של תורמים, כך למשל לוחמים המשתחררים משייטת 13 ומסיירת מטכ”ל, הפניית כל כספי התרומות המוענקות לצה”ל  למימון לימודים אקדמיים מלאים למשתחררים תבטיח שחיילים מיחידות לוחמות אחרות לא יופלו לרעה.

רוצים לקבל עוד מידע
על הקורסים של זינוק?

תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!

מעוניינים לשמוע עוד על קורס פסיכומטרי עם התחייבות להצלחה?


השאירו את הפרטים ונחזור אליכם!

דילוג לתוכן