פסיכומטרי בהתחייבות להצלחה

ההתמודדות עם לקות הלמידה: יעילוּת, צדק וכבוד האדם

בחינות המרכז הארצי ופתרונן - דצמבר 2009

ההתמודדות עם לקות הלמידה: יעילוּת, צדק וכבוד האדם
ד”ר רחל שיף, מנהלת מרכז חדד לחקר דיסלקסיה, אוניברסיטת בר-אילן

המחאה החברתית שזעזעה את החברה הישראלית בקיץ האחרון הציפה בעוצמה רבה את המתח שהחברה המערבית והישראלית מיטלטלת בו בעשורים האחרונים: המתח בין תפיסות קפיטליסטיות תועלתניות לבין תפיסות חברתיות המבקשות להשיג צדק חלוקתי.

תפיסות תועלתניות  (utilitarian) שואפות  להגדיל את הרווחה החברתית המצרפית על-ידי הגדלת העוגה הכוללת, אך הם אינן מתעניינות  בחלוקה הפנימית של העוגה. במבט היסטורי, הגישות התועלתניות הובילו לכלכלת שוק קפיטליסטית מתוך האמונה שביטא הכלכלן אדם סמית, לפיה כוחות השוק החופשי המוּנעים על-ידי היד הנעלמה, הם שיוליכו בסופו של דבר להשאת הרווחה המצרפית.

לעומת זאת תפיסות של צדק חלוקתי  ( (distributive justice, מוּנעות  בדרך כלל על-ידי תפיסות פילוסופיות מוסריות דאונטלוגיות. הן שואפות  להוליך לחלוקה פנימית צודקת של עוגת המשאבים החברתיים. למשל, בספרו “תאוריה של צדק” טען הפילוסוף ג’ון רולס, כי חלוקת המשאבים בחברה אינה צריכה להתבסס על כוחות השוק, אלא על ההסדר שבני האדם היו מגיעים אליו מאחורי מסך הבערות ((veil of ignorance, כאשר הצדדים אינם מודעים לקלפים שחולקו להם בפועל, והם חוששים שדווקא הם יהיו בחלק החלש והנזקק. התומכים בצדק חלוקתי נכונים לעתים להקטין את העוגה הכוללת הפוטנציאלית כדי להבטיח את חלוקתה הצודקת.

אולם הדוגמה של לקויות למידה מוכיחה  כי הסתירה הקיימת לכאורה בין שתי התפיסות היא במקרים רבים סתירה מדומה.

התומכים בהשקעת משאבים בלקויי למידה הם גורמים חברתיים הרואים בהם דוגמה לקבוצה חלשה שעל הרוב החזק לסייע לה. לעומת זאת המתנגדים למדיניות הרווחה מצביעים על החשש שתמיכה רחבה מדי בלקויי הלמידה עלולה לפגוע בקופה הציבורית המדולדלת. אולם מדיניות קפיטליסטית מדומה המתנגדת להשקעה ציבורית רחבת-היקף בלקויי למידה, היא בעייתית לא רק משיקולים חברתיים הממוקדים ברווחה ובצדק חלוקתי, אלא גם – ולעתים בעיקר – משיקולי יעילות כלכלית ומהשאיפה להגדיל את העוגה.

ואכן, כפי שעולה באופן חד-משמעי מהמחקר בנושא לקויי הלמידה, מדיניות כלכלית חסכנית של שלילת זכויות מלקויי הלמידה מוֹנעת מהם בסופו של דבר להפוך לאנשים ולאזרחים יצרניים ואף הופכת אותם לנטל על החברה. לעומת זאת השקעה אינטנסיבית בגיל המתאים ובדרך המתאימה בילדים בעלי לקויות למידה מחזירה את עצמה בתוך זמן קצר, כאשר הילדים הללו משלימים את הפערים והופכים לאנשים תורמים ויצרניים.

גם ניסיוננו בעבודה בשטח עם תלמידים ומבוגרים לקויי למידה מוכיח, כי אבחון מקצועי, הוראה מתאימה ותכניות מותאמות מקדמות את התלמידים הלקויים ומאפשרות להם להשתלב במערכת החינוך הרגילה ובמוסדות להשכלה גבוהה. ניסיוננו לאורך השנים מראה, כי לקויי למידה המקבלים תמיכה מתאימה, מצליחים להשתלב ולהגיע להישגים מרשימים בכל מקצועות הלימוד.

לצד מודל היעילות ומודל הצדק החברתי הולך ומתפתח בשנים האחרונות מודל שלישי חדש באשר ליחס הראוי למוגבלויות בכלל וללקויות למידה בפרט: מודל זכויות האדם. אמנם במודל זה מאומץ המודל החברתי, אך גם מוצב אתגר לראייה המסורתית הרואה את  בעל המוגבלות כאובייקט לצדקה, לצד המשגת המגבלות שהסביבה מטילה על בעל הלקות כפגיעה  בזכויותיו כאדם.

המהפך הגדול הוא במעבר מהצרכים של בעל הלקות לזכויות שבאפשרותו לתבוע. אבן הדרך המרכזית במהפך זה היא אמנת האו”ם לזכויות בעלי מוגבלויות משנת 2006. בבסיסה של אמנה זו עומדים הזכות לכבוד, עקרון השוויון, החופש מאפליה, עצמאות, שוויון הזדמנויות וקבלת מוגבלויות כחלק מהמגוון האנושי. האחריות להבטחת הזכויות מוטלת הן על בעל המוגבלות עצמו והן על החברה, ובחברה נדרש שינוי מתמשך, צעד אחר צעד.

למודל זה חשיבות עצומה עבורנו, אנשי מקצוע העובדים  עם לקויי למידה, שכן בעינינו, הוא משקף באופן עמוק את רעיון הבריאה בצלם אלוהים. לתפיסתנו, כל אדם – לרבות בעל מוגבלות ולקות – נברא בצלם. לפיכך זכותו וחובתו של בעל הלקות לבקש סיוע כדי לממש את הפוטציאל שלו כאדם מלא, וזכותה וחובתה של החברה לסייע לו בכך בכל דרך.

 

 

מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.

עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!

אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן  – לחצו כאן.

אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית  לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.

אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו’ – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן

.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.

רוצים לקבל עוד מידע
על הקורסים של זינוק?

תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!

מעוניינים לשמוע עוד על קורס פסיכומטרי עם התחייבות להצלחה?


השאירו את הפרטים ונחזור אליכם!

דילוג לתוכן