אלה אורן – מדריכה במרכז זינוק
עבור כל תלמיד בית ספר, יש משמעות רבה לטיב ההסתגלות לסביבת בית הספר: לימודים בכיתה, יחסים עם המורים, קשרים עם חברים ופעילויות בשעות אחר הצהריים. בשנים האחרונות התברר שטיב ההסתגלות משמעותי במיוחד עבור תלמידים לקויי למידה. המשמעות היא שצריך להיות מודעים לגורמי הסיכון וההגנה בהקשר זה על מנת לסייע ולתרום להסתגלות היעילה של אותם תלמידים.
נהוג לדבר על גורמי הסיכון וההגנה במעגלים חברתיים מתרחבים: תחילה נדון בגורמים האישיים, אחר כך על המשפחה ובסוף על הקהילה כולה.
1. מאפיינים אישיים- ערך עצמי נמוך יהווה גורם סיכון, בעוד שערך עצמי גבוה יהווה גורם הגנה. אימפולסיביות מהווה קושי, בעוד שכושר מילולי גבוה מהווה יתרון. יתר על כן, הכחשה לעומת הבנה מעמיקה של הלקות הם שני צדי המטבע; סיכון והגנה בהתאמה.
2. מאפיינים משפחתיים- לכידות נמוכה לעומת גבוהה של ההורה, אכזבה לעומת גאווה מצד ההורים ורמת ארגון נמוכה לעומת גבוהה של המשפחה מהווים כולם גורמים שיכולים להוות סיכון או גורם הגנה.
3. מאפיינים קהילתיים- מדיניות בית הספר כלפי התמודדות עם לקויי למידה ותמיכה חברתית ממבוגרים (מדריכים בחוגים, מורים פרטיים ומורים בבית הספר למשל). ישנה חשיבות עצומה של תפקוד המורה בבית הספר עבור התלמיד: מידת התמיכה וההכלה המוצעת לו.
שלל הגורמים הללו משמעותיים עבור כל תלמיד שהוא, אך נמצא כי ההשפעה על תלמידים לקויי למידה חזקה במיוחד. מדוע?
כאן נכנסת תיאורית ההתקשרות. מדובר בתיאוריה פסיכולוגית שטבע הפסיכולוג והפסיכיאטר הבריטי ג’ון בולבי. לפי התיאוריה ההורה מהווה, במצב התקין, בסיס בטוח עבור התינוק. בזכות אותו בסיס בטוח התינוק מרגיש בטוח ומסוגל לחקור את העולם, ללמוד ולהתפתח. מלבד זאת, ההורה מהווה מקור הגנה ונחמה לשעות מצוקה. שני תפקודים אלו באים לידי ביטוי לכל אורך החיים בביטויים שונים המתאימים לגיל ולהקשר. לפי בולבי, נוצרים אצל התינוק מודלים פנימיים של עבודה שמשפיעים בכל תחום ובכל גיל. כך למשל, אם התינוק למד שבעת מצוקה הוא יכול להתנחם בזרועות ההורה שלו ובכך להתעודד באופן יעיל, גם בהמשך החיים הוא יפעל לפי דפוס זה. מאידך, אם ההורה לא יהיה זמין בצורה מספיק טובה סגנון ההתקשרות שיפתח התינוק הוא סגנון לא מסתגל המתבטא בחרדה ובהימנעות בסיטואציות חברתיות שונות.
חזרה לענייננו: מסתבר שהתקשרות אינה רלוונטית להורים באופן בלעדי, כך שניתן לפתח התקשרות גם לדמויות משמעותיות אחרות כמו מורים. עבור לקויי למידה, ישנו קשר חזק בין הסתגלות לא יעילה להתקשרות לא טובה למורה ולהיפך (הסתגלות יעילה והתקשרות טובה למורה).
אנחנו במרכז זינוק מודעים לחוויות השליליות שחוו רוב תלמידנו בעבר עם מורים שלא הבינו אותם, לא עזרו ולא תמכו רגשית ולימודית. יחס זה לווה לרוב בהסתגלות לא יעילה של התלמידים, כפי שמנבאים המחקרים. שמנו לעצמנו למטרה לחדול את מעגל הקסמים הזה של הסתגלות לא יעילה והתקשרות לא בטוחה! אנחנו מציעים לתלמידנו חוויה אחרת: חוויה תומכת, מכילה, מחבקת ועוזרת. באמצעות מודעות גבוהה לחשיבות ההתקשרות הבטוחה למורה אנחנו מייצרים סביבה המייצרת תנאים מתאימים להסתגלות יעילה ללמידה ולדינאמיקה בכיתה.
איך, אתם שואלים? בעזרת סדנאות להעצמה קבוצתית המשולבות כחלק בלתי נפרד מהקורס, בעזרת היכרות עמוקה בין התלמידים ועם המדריך, בעזרת מודעות לחשיבות של הנושא וכמובן בעזרת הרבה אהבה ונתינה.
המידע מתבסס על המאמר:
Al-Yagon, M. and Mikulincer, M. (2004). Socioemotional and Academic Adjustment Among
Children with Learning Disorders: The Mediational Role of Attachment-Based Factors. The Journal of Special Education, 38/2, 111-123.