פתרון בחינת קיץ 2023 פרק מילולי 2
בפתרון בחינת קיץ 2023 פרק מילולי 2, תוכלו למצוא פתרונות מפורטים לכל שאלה בפרק המילולי הראשון של בחינת הפסיכומטרי קיץ 2023. הפתרונות נכתבו על ידי מדריכי קורס פסיכומטרי של זינוק, המתמחים בהנגשת פתרונות ברורים וממוקדים, שמאפשרים לכם להבין לעומק את שיטת העבודה הנדרשת כדי להצליח בבחינה. לכל שאלה תמצאו כותרת ממוקדת שתעזור לכם להתמצא בפתרונות ולהתמקד בדיוק במה שאתם צריכים.
- מבשל : מרק –
תשובה (1) נכונה
משפט מגדיר יחס: מרק זה משהו שאפשר לבשל (כיוון בדיקה משמאל לימין)
- מכתב זה משהו שאפשר לכתוב – מתאים. נסמן
- מספר זה משהו שאפשר למספר – לא. מספר משמש למספר דברים.
- ריפוד זה משהו שאפשר לרפד – כמו התשובה הקודמת. ריפוד משמש לרפד דברים.
- תבלין זה משהו שאפשר לתבל – כמו מקודם, תבלין משמש לתיבול. לא מתבלים אותו.
- מפתח : נעילה –
תשובה (2) נכונה
משפט מגדיר יחס: מפתח משמש לנעילה ולהפך.
- מיתר משמש לפריטה ולהפך – לא! מה ההיפך מפריטה בכלל?
- מתג משמש להדלקה ולהפך – נכון! משמש גם לכיבוי.
- רמזור משמש נסיעה ולהפך – לא מתאים בכלל. רמזור עוצר או מאפשר את הנסיעה.
- מחט משמש לפרימה ולהפך – לא! מחט משמש רק לתפירה.
3. עדשה : שקיפות –
תשובה (2) נכונה
משפט מגדיר יחס: שקיפות היא תכונה של עדשה (כיוון בדיקה משמאל לימין)
- זמרה היא תכונה של מקהלה – לא ממש. זו פעולה של המקהלה.
- שיפוע היא תכונה של מגלשה – מתאים! מגלשה היא לא מגלשה ללא שיפוע
- ניקיון היא תכונה של מכבסה – לא בדיוק. יכולה להיות מכבסה לא נקייה.
- חבישה היא תכונה של מגבעת – לא. חבישה היא פעולה שאפשר לעשות עם המגבעת.
4. התפורר : פירורים –
תשובה (3) נכונה
משפט מגדיר יחס: התפורר זה הפך לפירורים
- רוצף זה הפך למרצפות – לא נכון. רוצף זה התמלא במרצפות.
- התקמט זה הפך לקמטים – לא נכון. התקמט זה התמלא בקמטים.
- התאייד זה הפך לאדים – כן! נסמן
- חורר זה התפזר לחורים – לא. חורר זה התמלא בחורים.
5. צמח: בוטניקה –
תשובה (1) נכונה
משפט מגדיר יחס: בוטניקה זה חקר הצמח (כיוון הבדיקה משמאל לימין)
- בלשנות זה חקר השפה – כן! נסמן.
- פילוסופיה זה חקר ההוגה – לא. פילוסופיה היא חקר של הקיום. והוגה עוסק בפילוסופיה.
- אומנות זה חקר הציור – לא נכון. אמנות היא לא חקר של משהו. ציור יכול להיחשב אומנות.
- כימיה זה חקר המבחנה – לא נכון. מבחנה היא כלי המשמש במחקר בכימיה.
6. גֵּז : פלך –
תשובה (1) נכונה
משפט מגדיר יחס: גז זה הוצאה של משהו שאפשר לעבד באמצעות פלך (מכשיר שעושה חוטים מצמר)
- קציר זה הוצאה של משהו שאפשר לעבד באמצעות ריחיים – נכון. מוציאים חיטה, והריחיים מעבדות את החיטה לקמח.
- בציר זה הוצאה של משהו שאפשר לעבד באמצעות יקב – מסיח. בבציר מוציאים ענבים, ומעבדים אותם בתוך היקב. לא באמצעותו.
- מסיק זה הוצאה של משהו שאפשר לעבד באמצעות שמן – לא. מסיק זה הוצאה של זיתים, שאפשר לעשות מהם שמן.
- אסיף זה הוצאה של משהו שאפשר לעבד באמצעות מטע – לא נכון. אסיף זו הוצאת פירות וירקות ומטע זה מאיפה שמוציאים.
7. תשובה (4) נכונה
זו שאלת חרטטת – שואלים איזו מהטענות מסבירה את העובדה שהירידה בכמות התאונות הייתה זמנית, אז נקרא ונתכלס:
ב1967 שינו את כיוון הנסיעה לימין. עשו את זה כדי שהדבר יתאים לרכבים. בחודשיים הראשונים זה באמת הוריד את כמות התאונות – ואז חזר לרגיל.
- “בשנת 1967 החל להצטמצם הייבוא לשוודיה של מכוניות שההגה בהן מותקן בצד ימין, ובשנת 1969 הוא פסק סופית” – לא! זה תחום זמן של שנתיים – הוא לא מסביר את החודשיים הראשונים.
- “הנהיגה בצד ימין אפשרה לנהגים לשבת בצד שמאל של המכונית, וכך לראות את הכביש טוב יותר” – לא! אם הם רואים את הכביש טוב יותר, למה התאונות עלו חזרה?
- “בשנת 1967 הוחלט להעלות את מהירות הנסיעה המותרת באוטוסטרדות בשוודיה בעשרה קמ”ש” – לא! השינוי לא מסביר למה התאונות חזרו לכמות הרגילה
- ” הנהגים נזהרו במיוחד בתקופה שאחרי המעבר, מפני שעדיין לא התרגלו לנהוג בצד ימין ” – הגיוני. אם הנהגים לא התרגלו בהתחלה ונזהרו יותר – סביר שכשהתרגלו, הפסיקו להיזהר, וכמות התאונות חזרה לרגיל.
- “בשנת 1967 החל להצטמצם הייבוא לשוודיה של מכוניות שההגה בהן מותקן בצד ימין, ובשנת 1969 הוא פסק סופית” – לא! זה תחום זמן של שנתיים – הוא לא מסביר את החודשיים הראשונים.
8. תשובה (1) נכונה
זו שאלת חרטטת – שואלים מה מגדיר את הסקסופון. נתחיל בלתכלס את הפסקה:
יש כלי נשיפה מעץ וכאלו ממתכת. לכלי עץ יש מגוון גדול, אבל עוצמה נמוכה. לכלי מתכת יש מגוון קטן, אך עוצמה חזקה. אדולף סאקס שילב את החוזקות שלהם ויצר את הסקסופון.
- עוצמה גדולה מעץ, ומגוון גדול משל מתכת – מתאים!
- עוצמה גבוהה משל מתכת, ומגוון דומה למתכת – לא. הוא רצה מגוון של עץ.
- עוצמה דומה לעץ, ומגוון עשיר מעץ – לא. הוא רצה עוצמה של מתכת.
- עוצמה דומה לעץ, ומגוון גדול משל מתכת – לא. הוא רצה עוצמה של מתכת.
9. תשובה (4) נכונה
זו שאלת סידורים – נותנים לנו מונח מומצא, “ציקה”, ותיאור של קשר בין 3 בנות. רוצים שנפרש את המילה “ציקה”, אז נציב בתוכה את התשובות:
- אם א’ שותפה לדירה של ב’, וב’ היא שותפה לדירה של ג’, אז ג’ היא לא שותפה לדירה של א’? – הם כולן שותפות! התשובה קורסת.
- אם א’ היא בת דודה של ב’, וב’ היא בת דודה של ג’, אז ג’ היא לא בת דודה של א’? מסיח. ג’ יכולה להיות בת דודה של א’ (אבל בת דודה לא מאותה משפחה גרעינית)
- אם א’ אויבת של ב’, וב’ היא אויבת של ג’, אז ג’ היא לא אויבת של א’? לא בהכרח. התשובה קורסת.
- אם א’ אחיינית של ב’, וב’ היא אחיינית של ג’, אז ג’ היא לא אחיינית של א’? נכון. הרי במצב הזה הקשר הוא בין דורי. ג’ היא המבוגרת ביותר, וא’ הקטנה ביותר.
10. תשובה (3) נכונה
זו שאלת חרטטת. שואלים אותנו מה מהטענות מבטאת את הכוונה של טיילר. נקרא ונתכלס:
טיילר: “תלמידים מושפעים מזה שייבדקו אותם, וגם המורים מושפעים מזה שהם צריכים לבדוק בעתיד את התלמידים”
- “לאחר הערכת התלמידים, הלמידה של התלמידים וההוראה של המורים משתנות” – לא. דיברו על זה שהתלמידים מושפעים עוד לפני – כשהם יודעים שיבדקו אותם בעתיד.
- “העובדה שהתלמידים והמורים עומדים להיות מוערכים בעתיד משפיעה עליהם בהווה” – זה נכון לתלמידים. אבל המורים לא מוערכים.
- “הידיעה שהמורים עתידים להעריך את התלמידים משפיעה על התלמידים ועל המורים כאחד” –זה מתאים! התלמיד יודע שהמורה יבדוק אותו, והמורה יודע שהוא יצטרך לבדוק את התלמידים שלו.
- “העובדה שהתלמידים יודעים כי יוערכו משנה את האופן שבו הם לומדים, ושינוי זה משפיע על הוראת המורים” – מסיח. כתוב כאן שהשינוי שהתלמידים עוברים הוא זה שמשנה את הוראת המורים, אך בפועל מה שמשנה את ההוראה של המורים זו הידיעה שהם צריכים לבדוק את התלמידים.
- “לאחר הערכת התלמידים, הלמידה של התלמידים וההוראה של המורים משתנות” – לא. דיברו על זה שהתלמידים מושפעים עוד לפני – כשהם יודעים שיבדקו אותם בעתיד.
11. תשובה (4) נכונה
זו שאלת חרטטת– יש ביקורת קשה שאנשי מדע המדינה וההיסטוריונים מעבירים אחד על השני. שואלים אותנו מה משתמע מדבריו של סילי על העניין הזה. נתכלס את הפסקה:
מדע המדינה חושבים שהיסטוריונים רק כותבים דברים שקרו ותקועים בעבר. היסטוריונים טוענים שמדע המדינה מחרטטים ומתעסקים רק בעתיד. ההיסטוריון סילי אומר שהיסטוריה לבד זה לא טוב, ומדע המדינה לבד זה לא טוב (הם משלימים אחד את השני).
- “גם אם הביקורת מוצדקת, למעשה אין הבדל גדול בין המחקר ההיסטורי ובין מדע המדינה.” – זה לא מה שהוא אמר. משתמע מדבריו שיש הבדלים, וצריך לשלב.
- “הביקורת של שני הצדדים אינה רלוונטית משום שכיום חוקרים רבים משלבים בין שני התחומים.” – זה לא מה שהוא אומר. נכון שהוא מעודד שילוב, אך בזה שהוא אומר שאף תחום לא טוב לבדו הוא בעצם מכיר בכך שיש לביקורת בסיס.
- “גם ההיסטוריונים וגם אנשי מדע המדינה ראויים לביקורת, אך לא מהסיבות שהם נוהגים לציין” – לא מתאים. סילי לא מביע ביקורת מסוג אחר.
- “לביקורת משני הכיוונים יש בסיס, ודווקא משום כך על אנשי שני התחומים לפעול בשיתוף פעולה.” – מתאים בדיוק למה שסילי אמר!
- “גם אם הביקורת מוצדקת, למעשה אין הבדל גדול בין המחקר ההיסטורי ובין מדע המדינה.” – זה לא מה שהוא אמר. משתמע מדבריו שיש הבדלים, וצריך לשלב.
12. תשובה (4) נכונה
שאלת חרטטת – שואלים מה משתמע על דעתו של הכותב על הפיזיונומיה. נקרא ונתכלס:
במאה ה-18 פיזיונומיה – מדע שאומר שמראה מעיד על אישיות – הייתה אמת. היום זה לא מדע, אבל בשנים האחרונות יש חוגים שמנסים לקדם משהו דומה, מעודן יותר, אבל בעייתי לא פחות.
- “הפיזיונומיה, שנחשבה עד לעת האחרונה למדע של ממש, נחשבת כיום לתורה בעייתית בגלל העידון שחל בקביעותיה עם תחייתה בתור “הפיזיונומיה החדשה”” – הפיזיונומיה לא נחשבה עד לאחרונה כמדע.
- “”הפיזיונומיה החדשה” אינה פסאודו-מדע, משום שקביעותיה מעודנות מקביעותיה של הפיזיונומיה של המאה השמונה עשרה” – זה לא מדויק. הכותב כתב שהפיזיונומיה החדשה בעייתית לא פחות מהישנה – ומשתמע מכך שהוא רואה בה גם בפסאודו מדע.
- “אומנם העידון בקביעותיה של “הפיזיונומיה החדשה” – לעומת הפיזיונומיה של המאה השמונה עשרה – עזר להשיבה לחיק המדע, אך יש בעידון זה גם בעייתיות חדשה” – הפיזיונומיה החדשה לא שבה לחיק המדע. כתוב שזו קורה רק בחוגים מסוימים.
- “אף שהניסיון לחדש את ימיה של הפיזיונומיה עלה יפה בחוגים מסוימים, הוא לא הפחית מבעייתיותה ואין בו כדי להוציא אותה מגדר פסאודו-מדע” – מתאים! נסמן
- “הפיזיונומיה, שנחשבה עד לעת האחרונה למדע של ממש, נחשבת כיום לתורה בעייתית בגלל העידון שחל בקביעותיה עם תחייתה בתור “הפיזיונומיה החדשה”” – הפיזיונומיה לא נחשבה עד לאחרונה כמדע.
13. תשובה (4) נכונה
שאלת תנאי קבלה – שואלים אותנו איזו השלמה מתאימה. נסתכל על טענות הכלל הנתונות:
א. מאמר בעברית ← ביולוגים
ב. מאמר של כימאי ← מתורגם
בהשלמה מדברים על מאמר מתורגם שכתב ביולוג. שני הנתונים מופיעים בצד שמאל של החץ, ולכן אי אפשר להסיק דבר מתוכם. אז זה ייתכן, והם לא סותרים אחד את השני. תשובה (4) נכונה.
14. תשובה (4) נכונה
שאלת דימויים – איזה מהמקרים הבאים הוא המתאים ביותר להיות דוגמה ל”ספירלה שלילית” מתחום אחר? נתכלס:
“ספירלה שלילית”: סכסוך בין שני אנשים גורם להתנהגות שלהם להשתנות לכזאת שמעצימה את הסכסוך – ויכולה לגרום לנזק בלתי הפיך. זה יכול לקרות גם בתחומים אחרים.
כלומר: יש תהליך הדדי (שני הצדדים משפיעים אחד על השני) שמוביל לשינוי בהתנהגות שמעצים את התהליך המקורי, ובהדרגה מוביל לנזק בלתי הפיך.
- “אדם מאלף את כלבו: בכל פעם שהכלב ממלא את הוראתו, בעליו נותן לו פיסת נקניק. בעקבות זאת עלול הכלב להתרגל לקבל את הנקניק ולסרב למלא הוראות אם אין בידי בעליו פיסת נקניק” – מסיח. הנזק כאן בפועל הוא הפיך, כי ברגע שהבעלים ירצה לשנות את ההתנהגות של הכלב, הוא יביא לו פיסת נקניק.
- “בשל הפחתת המס על מוצרי חלב מיובאים גדל נתח השוק שלהם ורווחי היבואנים גדלים. בעקבות זאת היצרנים המקומיים מחליטים להוזיל את מוצריהם, והדבר עלול לגרום להם לפשוט את הרגל” – התהליך אכן מוביל לנזק בלתי הפיך – אך רק לצד אחד והתהליך אינו הדדי! היבואן לא מושפע כלל מהיצרן המקומי
- ” אדם פותח בדיאטה ומפחית ממשקלו לזמן-מה, ואז שב למשקלו הקודם. הוא מנסה דיאטה אחרת, וחוזר חלילה, והדבר עלול לגרום לו לוותר כליל על הניסיון להפחית ממשקלו ” – מה התהליך ההדדי כאן? הדיאטה (או הניסיון להפחית מהמשקל). שניהן אינן מושפעות כלל מהאדם. כמו כן, יש כאן נזק הפיך (הוא תמיד יכול לחזור לנסות). ולכן התשובה אינה מתאימה.
- ” באופנוע יש נזילה ממכל נוזל הקירור, שתפקידו לקרר את המנוע בשעת הנסיעה. בשל כך מנוע האופנוע מתחמם יתר על המידה, הנוזל שנותר במכל מתאייד, והדבר עלול לגרום להרס המנוע ” – נכון, יש כאן תהליך הדדי בין שני גורמים, ונזק סופי בסוף.
- “אדם מאלף את כלבו: בכל פעם שהכלב ממלא את הוראתו, בעליו נותן לו פיסת נקניק. בעקבות זאת עלול הכלב להתרגל לקבל את הנקניק ולסרב למלא הוראות אם אין בידי בעליו פיסת נקניק” – מסיח. הנזק כאן בפועל הוא הפיך, כי ברגע שהבעלים ירצה לשנות את ההתנהגות של הכלב, הוא יביא לו פיסת נקניק.
15. מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” ____ להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים _____ משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם _____ משסברו עד כה, ולכן _____ מדיניות שלפיה מומלץ _____ להשתמש בו.
תשובה (2) נכונה
- “מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” תורם רבות להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים נמוכה משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם קלות משסברו עד כה, ולכן אין הצדקה למדיניות שלפיה מומלץ הן לחולים והן לבריאים להשתמש בו.” – התרופה מבריאה אך לא מונעת, ואין תופעות לוואי = אין הצדקה לשימוש בחולים ובריאים. – לא מסתדר. אם התרופה טובה לחולים, למה לא להשתמש בה?
- “מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” אינו תורם להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים גבוהה בהרבה משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם שכיחות הרבה פחות משסברו עד כה, ולכן יש להפוך על פיה את המדיניות שלפיה מומלץ רק לחולים להשתמש בו.” – התרופה לא מבריאה אך מונעת ואין תופעות לוואי = יש לשנות את ההחלטה שנותנים רק לחולים. – מתאים!
- “מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” תורם תרומה מכרעת להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים גבוהה משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם קלות משסברו עד כה, ולכן ראוי לדבוק במדיניות שלפיה מומלץ רק לחולים להשתמש בו.” – התרופה מבריאה ומונעת ללא תופעות לוואי = לתת רק לחולים – לא מתאים! אם היא טובה לכולם, למה לא לתת לבריאים?
- “מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” אינו מסייע להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים רבה משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם חמורות בהרבה משסברו עד כה, ולכן מוטב לשנות את המדיניות שלפיה מומלץ לאנשים בריאים לא להשתמש בו.” – לא מרפא אך כן מונע עם הרבה תופעות לוואי = כדאי לבריאים להשתמש – לא מתאים. נכון שהוא מונע אצל בריאים. אך זה עם תופעות לוואי חמורות.
- “מחקרים חדשים מראים כי בעוד התכשיר “מזורול” תורם רבות להחלמתם של חולים, יעילותו במניעת מחלות בקרב אנשים בריאים נמוכה משסברו בעבר ולא זו בלבד, אלא שתופעות הלוואי שלו בקרבם קלות משסברו עד כה, ולכן אין הצדקה למדיניות שלפיה מומלץ הן לחולים והן לבריאים להשתמש בו.” – התרופה מבריאה אך לא מונעת, ואין תופעות לוואי = אין הצדקה לשימוש בחולים ובריאים. – לא מסתדר. אם התרופה טובה לחולים, למה לא להשתמש בה?
16. נילי _____ הצעה להרצות בכנס בחיפה _____ פתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על ____ . בדיעבד שמחה נילי שלא _____ להחמיץ את פתיחת התערוכה.
תשובה (4) נכונה
הערה: השאלה הזאת אינה בנויה כהתאמה בין שני חלקי המשפט, אלא יותר כמו סיפור כרונולוגי, ולכן בחרנו להשתמש בחצים במקום בסימון של התאמה או ניגוד.
- “נילי חשבה להיענות להצעה להרצות בכנס בחיפה אף שלשם כך יהיה עליה להיעדר מפתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על ליבה שלא תאכזב את בנה ביום החשוב הזה. בדיעבד שמחה נילי שלא דחתה את עצתו של יואב, אף שצר היה לה להחמיץ את פתיחת התערוכה.” – רצתה להרצות בכנס ולהיעדר מהתערוכה ß יואב אמר לה ללכת לתערוכה ß נילי קיבלה את העצה שלו והלכה לתערוכה ß הצטערה שלא הלכה לתערוכה – לא מתאים! למה שתצטער שלא הלכה לתערוכה אם היא הייתה בפועל?
- “נילי כבר נענתה בחיוב להצעה להרצות בכנס בחיפה אף שנקבע בדיוק ליום פתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על התרגשותו של בנה לקראת פתיחת התערוכה, ועורר בה ספקות. בדיעבד שמחה נילי שלא הניחה לספקות אלה לשנות את החלטתה, כי ידעה שהייתה מצטערת יותר לו נאלצה להחמיץ את פתיחת התערוכה.” – רצתה להרצות בכנס ולהיעדר מהתערוכה ß יואב אמר לה ללכת לתערוכה ß נילי עמדה על שלה והלכה לכנס ß היא שמחה כי הייתה מצטערת יותר להחמיץ את התערוכה. – לא הגיוני! אם היא מצטערת יותר להחמיץ את התערוכה, והיא החמיצה בפועל, למה היא שמחה?
- “נילי כבר גמרה אומר לדחות את ההצעה להרצות בכנס בחיפה כדי שלא תחמיץ את פתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על חשיבותו של הכנס, וכמעט גרם לה לחזור בה מהחלטתה. בדיעבד שמחה נילי שלא הניחה ליואב לשכנע אותה שלא להחמיץ את פתיחת התערוכה.” – רצתה להיעדר מכנס וללכת לתערוכה ß יואב אמר לה ללכת לכנס ß נילי עמדה על שלה והלכה לתערוכה ß שמחה על כך שיואב שכנע אותה לא ללכת לתערוכה. – לא מתאים! יואב לא הצליח לשכנע אותה כלל!
- “נילי ניסתה לשכנע את גיא שלא יסרב להצעה להרצות בכנס בחיפה אם סירובו נועד רק לאפשר לו להשתתף בפתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על ליבו של גיא שלא ישמע לעצתה של נילי. בדיעבד שמחה נילי שלא הצליחה לשכנע את גיא, כי הבינה עד כמה היה לו חשוב שלא להחמיץ את פתיחת התערוכה.” – רצתה שגיא יהיה בכנס ושיעדר מהתערוכה ß יואב אמר לו ללכת לתערוכה ß גיא הלך לתערוכה ß נילי שמחה שהוא לא השתכנע והלך לתערוכה. – מתאים! נסמן
- “נילי חשבה להיענות להצעה להרצות בכנס בחיפה אף שלשם כך יהיה עליה להיעדר מפתיחת תערוכת הציורים של בנה, אך אז בא יואב והחל לדבר על ליבה שלא תאכזב את בנה ביום החשוב הזה. בדיעבד שמחה נילי שלא דחתה את עצתו של יואב, אף שצר היה לה להחמיץ את פתיחת התערוכה.” – רצתה להרצות בכנס ולהיעדר מהתערוכה ß יואב אמר לה ללכת לתערוכה ß נילי קיבלה את העצה שלו והלכה לתערוכה ß הצטערה שלא הלכה לתערוכה – לא מתאים! למה שתצטער שלא הלכה לתערוכה אם היא הייתה בפועל?
17. מיכל ואייל, שניהם מעשנים ____ שנים רבות, ____ על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי ____ הוא שימנע מהם ____ לעשן.
תשובה (2) נכונה
- “מיכל ואייל, שניהם מעשנים ותיקים המנסים להיגמל שנים רבות, מחו בחריפות על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי יש בליבם תקווה שצעד זה הוא שימנע מהם להמשיך לעשן.” – לא רוצים לעשן = נגד העלאת מחיר = טוענים שהצעד יעצור אותם מלעשן – לא הגיוני. למה שימחו נגד העלאת מחיר אם הם רוצים להפסיק וזה יעזור להם להפסיק?
- “מיכל ואייל, שניהם מעשנים הלוחמים נגד המאבק בעישון זה שנים רבות, קבלו על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי טועה מי שחושב שצעד זה הוא שימנע מהם להמשיך לעשן.” – רוצים לעשן = נגד העלאת מחיר = טוענים שהצעד לא יעצור אותם מלעשן – מתאים!
- “מיכל ואייל, שניהם מעשנים לשעבר שנגמלו מן העישון לפני שנים רבות, בירכו על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי אל למעשנים למחות על צעד זה אם הוא שימנע מהם להפסיק לעשן.” – לא מעשנים = בעד העלאת מחיר = טוענים שהצעד לא יעצור אחרים מלעשן – לא מתאים. למה להעלות מחיר אם זה לא ימנע מאחרים לעשן?
- “מיכל ואייל, שניהם מעשנים כבדים המנסים להיגמל מעישון כבר שנים רבות, שמחו על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי אין טעם להיאבק בצעד זה, שכן לא הוא שימנע מהם להמשיך לעשן.” – מעשנים = בעד העלאת מחיר = טוענים שהצעד לא יעצור אותם מלעשן – כמו התשובה הקודמת. למה הם בעד ההחלטה אם היא לא מונעת מהם לעשן?
- “מיכל ואייל, שניהם מעשנים ותיקים המנסים להיגמל שנים רבות, מחו בחריפות על העלאת מחירי הסיגריות, וטענו כי יש בליבם תקווה שצעד זה הוא שימנע מהם להמשיך לעשן.” – לא רוצים לעשן = נגד העלאת מחיר = טוענים שהצעד יעצור אותם מלעשן – לא הגיוני. למה שימחו נגד העלאת מחיר אם הם רוצים להפסיק וזה יעזור להם להפסיק?
פתרון בחינת קיץ 2023 פרק מילולי 2 קטע קריאה
- “‘יחד עם זאת’ (שורה 6), כלומר אף שניטשה מכיר בעובדה ש- “
תשובה (2) נכונה.
שאלת הפניה. רוצים שנסביר את הקישור – אז נקרא עד לקישור עצמו:
“כלומר, ניטשה מכיר בחשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיי אנוש, אך יחד עם זאת אין הוא מייחס להן ערך של אמת” – כלומר ניטשה מכיר בכך שהאמונות האלו חשובות. הערה: אין צורך להבין למה הוא חושב שהן חשובות, מכיוון שכל התשובות האחרות יפסלו. אך אם היה בכך צורך – היינו מתכלסים את המשפטים הקודמים.
- “אמונות אלה נטולות ערך של אמת” – לא מתאים.
- “אמונות אלה מקנות תחושות של סדר וביטחון לבני האדם שמאמינים בהן” – מתאים. הוא מכיר בכך שיש חשיבות לאמונות האלו. נסמן
- “מרבית בני האדם אינם רואים באמונות אלה אמיתות אובייקטיביות” – זה לא מה שהוא אומר, אלא בדיוק הפוך. ניטשה חשב שרוב האנשים דווקא כן רואים באמונות אלו אמת.
- “חשיבותן של אמונות אלה בכל הנוגע לקיום חיים אנושיים מוטלת בספק” – לא נכון. הוא מכיר בכך שיש חשיבות לאמונות הללו
- “אמונות אלה נטולות ערך של אמת” – לא מתאים.
- “לפי שורות 10-7, מדוע ניטשה מכנה את אמונותיהם של בני האדם ‘משפטים כוזבים'”
תשובה (1) נכונה
שאלת הפנייה. נלך לשורות הרלוונטיות ונתכלס:
ניטשה מכנה את האמונות האלו “משפטים כוזבים”, אבל לא כי הם תמיד ההיפך מאמונות נכונות או האמת האובייקטיבית. הוא משתמש במונח הזה כי בני האדם לא יכולים לתאר את העולם כמו שהוא, וכשהם מנסים זה יוצא לפי התפיסה שלהם.
- מכיוון שלמעשה בני האדם אינם מסוגלים לתאר את העולם כפי שהוא – בדיוק מה שנאמר בשורות. נסמן
- מכיוון שהוא מנגיד את האמונות האלה למשפטים לא-כוזבים – רשום במפורש שהוא לא עושה זאת. הוא לא משווה בין האמונות של בני האדם לאמונות נכונות.
- מכיוון שאמונות אלה מנוגדות לאמת האובייקטיבית הקיימת בעולם – כמו בתשובה הקודמת, לא תמיד האמונות מנוגדות לאמת האובייקטיבית.
- מכיוון שבני אדם אינם מביאים לידי ביטוי באמצעותן את דרך ההסתכלות שלהם – בדיוק הפוך. בני האדם מביעים את צורת ההסתכלות שלהם בתיאור העולם.
20. ” ‘פרספקטיבות הנעדרות מודעות עצמית’ (שורה 13), כלומר –”
תשובה (4) נכונה
שאלת הפנייה. נלך לתחילת המשפט שמתחיל בשורה 12 ונבין מה הרעיון מאחוריו:
“הביקורת של ניטשה על הנצרות מתבססת על הבחנה בין שני סוגים של פרספקטיבות: פרספקטיבות המודעות לעובדה שהן פרספקטיבות בלבד, ופרספקטיבות הנעדרות מודעות עצמית, המניחות שדרך תפיסתן מביעה את האמת האחת והיחידה.” – כלומר, יש כאלו שמחזיקים בדעה ומודעים לכך שיכול להיות שהם טועים, ויש כאלו שלא מודעים לכך שהם מחזיקים בדעה ובטוחים שזו אמת ולא פרספקטיבה (פרספקטיבה נעדרת מודעות עצמית).
- פרספקטיבות המביעות את האמת האחת והיחידה – זה לא מתאים למה שקראנו. הן לא מביעות את האמת, אך חושבות שהן האמת.
- פרספקטיבות שמקורן בצורך של האדם למצוא סדר – לא מתאים. כל הפרספקטיבות מקורן בצורך למצוא סדר – וזה לא ההבדל שמומחש במה שקראנו.
- פרספקטיבות שאינן אובייקטיביות – לא מתאים. כל הפרספקטיבות לפי גישתו של ניטשה אינן אובייקטיביות.
- פרספקטיבות שהמחזיקים בהן אינם מבינים שהן פרספקטיבות בלבד – זה מתאים למה שקראנו. נסמן.
- “מדוע, על פי ניטשה, אין לראות בתמונת העולם שהוא מציג ‘טענה על מהות המציאות’ (שורות 23 – 24)?”
תשובה (4) נכונה
שאלת הפנייה. נלך לשורה 22 כדי שיהיה לנו הקשר ונתכלס עד שתהיה לנו תשובה מספקת:
ניטשה הבין שהוא לא יכול לבקר את הנצרות באמצעות היגיון. הוא מציג פרספקטיבה שהיא הצעה, ולא טענה חותכת. – משתמע שניטשה מעיד שגם דעתו היא פרספקטיבה בלבד. לתשובות:
- כיוון שהסדר והתכנון אינם שולטים בעולם – לא מתאים למה שקראנו.
- כיוון שדבריו מכילים סתירה פנימית – לא מדויק. אין סתירה בדבריו, אך זו רק פרספקטיבה.
- כיוון שבני האדם לא יקבלו את דבריו – לא מה שקראנו. לא רשום דבר על האם יקבלו את דבריו.
- כיוון שגם דבריו שלו מבטאים פרספקטיבה בלבד – מתאים בדיוק למה שקראנו. נסמן
- כיוון שהסדר והתכנון אינם שולטים בעולם – לא מתאים למה שקראנו.
- “מהי ביקורתו העיקרית של ניטשה על הנצרות?”
תשובה (2) נכונה
זו שאלה כללית על הטקסט. כדי לענות עליה, ניזכר בביקורת שקראנו על הנצרות בפסקה השנייה, ונקרא עוד. בפסקה השנייה ניטשה טען שהנצרות היא “פרספקטיבה נעדרת מודעות” כלומר שהיא לא מבינה שהיא לא אמת מוחלטת. בהמשך הוא מתאר את הנצרות כ”פרספקטיבה עיוורת” שטוענת שהיא האמת המוחלטת ומגנה כל פרספקטיבה אחרת. נלך לתשובות:
- היא מפיצה משפטים כוזבים – לא מדויק. כולם מפיצים משפטים כוזבים לדעת ניטשה. הביקורת על הנצרות היא שהיא רואה את עצמה כאמת מוחלטת.
- היא “פרספקטיבה עיוורת” – זה מתאים. בגלל שהנצרות רואה את עצמה כאמת מוחלטת, היא עיוורת לפרספקטיבות אחרות. נסמן.
- היא רואה באומנות אויב – זה נכון, אך לא הביקורת העיקרית. הנצרות רואה באומנות אויב מכיוון שהאומנות מקדשת את כל הפרספקטיבות.
- אין בה אמת מוחלטת – זה נכון, אך זו לא הביקורת, היות וניטשה מאמין כי אין אמת מוחלטת בשום פרספקטיבה.
- היא מפיצה משפטים כוזבים – לא מדויק. כולם מפיצים משפטים כוזבים לדעת ניטשה. הביקורת על הנצרות היא שהיא רואה את עצמה כאמת מוחלטת.
23. איזה מהתרשימים הבאים מתאר השתלשלות עניינים המתרחשת בעולם על פי ניטשה?
תשובה (3) נכונה
- יצירת משפטים כוזבים ← צורך בביטחון ← יצירת פרספקטיבות – לא נכון. הצורך בביטחון הוא זה שיוצר משפטים כוזבים ופרספקטיבות.
- קנאות וגילויי אלימות ← היווצרות פרספקטיבות ← יצירת משפטים כוזבים – לא נכון. הקנאות מגיעה כתוצאה מהמשפטים הכוזבים והפרספקטיבות ולא להיפך.
- צורך בביטחון ← היווצרות פרספקטיבות שאינן מודעות להיותן פרספקטיבות בלבד ← קנאות וגילויי אלימות – מתאים. הצורך בביטחון גורם לתפיסת מציאות שבטוחה שהיא האמת המוחלטת, וזו מביאה לקנאות. נסמן.
- היווצרות פרספקטיבות המודעות להיותן פרספקטיבות בלבד ← קנאות וגילויי אלימות ← עולם נטול סדר – זה לא מדויק. על פי ניטשה הקנאות נובעת מפרספקטיבות שאינן מודעות לעצמן.
- יצירת משפטים כוזבים ← צורך בביטחון ← יצירת פרספקטיבות – לא נכון. הצורך בביטחון הוא זה שיוצר משפטים כוזבים ופרספקטיבות.