- שיטת הלימוד המותאמת של מרכז זינוק היא שמביאה את התלמידים שלנו להצלחה ולציונים גבוהים יותר מתלמידים “רגילים”.
- שיטת הלימוד המותאמת היא ייחודית ומלמדים אותה רק במרכז זינוק. השיטה היא זהה בכל הכיתות של מרכז זינוק ברחבי הארץ.
- שיטת מרכז זינוק לפסיכומטרי פותחה על בסיס עבודה מחקרית בתחום לקויות הלמידה והפרעות הקשב והריכוז, וכן פרי נסיון מעשי של המדריכים שלנו שהם מהותיקים בארץ בהכנת תלמידים בעלי לקויות למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז לבחינה הפסיכומטרית ב10 השנים האחרונות. השיטה מתעדכנת ממועד למועד בהתאם לשינויים שנערכים בבחינה הפסיכומטרית ובהתאם לידע שנצבר מתלמיד לתלמיד.
שיטת מרכז זינוק לפסיכומטרי פועלת על בסיס 3 עקרונות מנחים:
הקושי: אחד הקשיים אשר מופיעים אצל מרבית לקויי הלמידה ובעלי הפרעות הקשב הוא קושי בבסיס. התחושה היא כאילו מנסים לבנות בניין, אך היסודות אינם נמצאים איתנים בקרקע. כך נוצר מצב בו יכולים להופיע קשיים מורכבים שהמקור להם הוא קושי פשוט ברמת הבסיס, וגם יכולה להופיע תחושת לחץ או חרדה שהבניין יתמוטט בכל רגע שכן היסודות הם רעועים.
בקורסים אחרים: קורסי פסיכומטרי אחרים אינם נותנים דגש על עבודת בסיס שכן תלמידים שאינם לקויי למידה או בעלי הפרעות קשב וריכוז פחות מתקשים בבסיס. בדרך כלל נעשית רק עבודת “הסרת חלודה” קצרה מאוד היוצאת מנקודת הנחה שהתלמיד כבר מכיר את הבסיס ורק צריך לרענן את זכרונו. עבודה כזאת אינה מסייעת ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב.
במרכז זינוק: אנחנו יוצאים מנקודת הנחה הפוכה מאשר בקורסים אחרים שהתלמידים שלנו זקוקים ללימוד יסודי של הבסיס ושיש לוודא את ההבנה והדיוק שלהם בכל נושא ונושא. במהלך הקורס מועברות סדנאות בסיס באגלברה, גיאומטריה, מילולית ואנגלית.
- סדנת בסיס באלגברה סדנא הנקראת “לא בא בחשבון” ובה לומדים את בסיס האלגברה החשוב לבחינה הפסיכומטרית. בסדנא מלמדים שיטות מיוחדות המתאימות לדיסקלקולים ולבעלי הפרעות קשב המתקשים במתימטיקה. בסדנא מושם דגש בתחומים: חיבור, חיסור, לוח הכפל, חילוק, שברים, מספרים עשרוניים, חזקות, שורשים ובעיות מילוליות.
במרבית הקורסים האחרים לא נלמד בסיס האלגברה כלל, מעטם מקדישים לכך 2 מפגשים. לעומתם ב”מרכז זינוק” מוקדשים לסדנא 8 מפגשים - סדנת בסיס בגיאומטריה סדנא הפרוסה לאורך הקורס כולו כך שכל נושא בגיאומטריה מפורק ליסודות הבסיסיים ביותר שלו ונבנה שלב אחרי שלב מתוך הבנה שכך ניתן לסייע להצלחה של בעלי קושי בתפיסה מרחבית, לבעלי הפרעות קשב הנוטים לטעויות חישוב וליצירת הבנה של הגיון פסיכומטרי בגיאומטריה אצל כלל התלמידים.
בקורסים אחרים מוקדשים ללימוד הגיאומטריה 2-4 מפגשים.
לעומתם ב”מרכז זינוק” מוקדשים כ14 מפגשים . - סדנת בסיס במילולית הסדנא נקראת “חיים ומוות ביד הלשון” ומתאימה לעבודה עם דיסלקטים, דיסגרפיים ובעלי הפרעות קשב וריכוז המתקשים בקריאה. בסדנא מתמקדים בתחומים: זכרון אוצר מילים, ניקוד, משקלים בשפה העברית, הבנת הנקרא, הכרת מילות מפתח בעת פענוח משפט, ופענוח נכון של טקסט.
בקורסים אחרים אין סדנא דומה.
לעומתם ב”מרכז זינוק” מוקדשים לסדנא כ2 מפגשים . - סדנת בסיס באנגלית הסדנא נקראת “לא בא באנגלית” והיא מחולקת לרמת בסיס ורמת מתקדמים. בסדנה עבודה אינטנסיבית על בסיס השפה האנגלית. שיטות לימוד ייחודיות המותאמות לדיסלקטים, דיסגרפיים ובעלי הפרעות קשב וריכוז המתקשים באנגלית בתחומים: הגייה נכונה, עבודה עם אוצר מילים, מבנה משפט, מבנה פסקה, עבודה נכונה עם טקסט פסיכומטרי.
בקורסים אחרים מוקדשים ללימוד האנגלית 1-3 מפגשים.
לעומתם ב”מרכז זינוק” מוקדשים כ10 מפגשים לנושא.
סרטונים המדגימים עבודה מהבסיס:
עבודה מהבסיס באנגלית: | עבודה מהבסיס באחוזים: |
חשיבה נסתרת היא לב שיטת הלימוד במרכז זינוק ובעזרתה התלמידים שלנו מגיעים להצלחה.
עקיפה ופיצוי –
חשיבה נסתרת מתבססת על טכניקה של עקיפה ופיצוי. למוח היכולת לפצות על הפחתה בפעילות החשמלית לאיזור אחד על ידי חיזוק של איזור אחר (כך לדוגמא אצל אדם עיוור חוש השמיעה וחוש הריח הם חדים יותר). מתוך עיקרון זה נמצא גם אצל לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב חוזקות שבהן ניתן להשתמש על מנת לעקוף את הקשיים המתעוררים במהלך הלמידה. השיטה המותאמת מאפשרת לכל תלמיד למצוא את דרך החשיבה המתאימה לו. באופן זה ניתן לראות הצלחות רבות של תלמידים בתחומים בהם התקשו מאוד בעבר.
הומור –
הומור הוא כלי לימודי אפקטיבי באופן יוצא דופן, במיוחד לבעלי הפרעות קשב וריכוז (שכן הוא מחכה את פעולת הדופאמין שאצל בעלי הפרעות קשב יש חוסר בו). בעזרת הומור ניתן לשחרר דפוסי חשיבה ישנים ולאפשר לחדשים להחליף אותם. הומור מאפשר המסה של מגננות ואמונות מכוננות הקשורות ללמידה ומאפשר לנושאים שלמים שהטמעתם היא בגדר בלתי אפשרית ללמידה להפוך לאתגר יומיומי אותו ניתן לפצח ולפתור.
ההומור שזור בכל שיטות הלימוד, מערכי השיעור, המצגות וחומרי הלימוד של מרכז זינוק.
דיאלוג מונחה –
הקשבה לתלמיד היא עקרון המנחה את כלל צוות ההוראה והייעוץ במרכז זינוק ובא לידי ביטוי באופן ישיר בשיטת הלימוד ובאופן ההוראה. לרבים מלקויי הלמידה ובעלי הפרעות הקשב יש זיכרון שלילי ממערכת החינוך הפורמאלית בה לא ניתן מענה לצרכיהם מכיוון וניסו לקבע אותם לדפוס חשיבה אחד ואחיד. חשוב להבין כי לקויי למידה זקוקים ללימוד שונה המעודד את היצירתיות וההגיון. במרכז זינוק כל נושא נלמד במספר דרכים שונות ואם תלמיד לא מצליח להפנים דרך אחת, אז המורה ילמד אותו בדרך שניה, שלישית או רביעית עד שהתלמיד יגיע להצלחה. גם דרך ההוראה עצמה מתבססת על הובלת התלמיד להבנת ההגיון מאחורי התשובה בעזרת סדרת שאלות ולא בעזרת “האכלה בכפית”. באופן זה התלמידים מפנימים את ההגיון שמאחורי הפתרון בדרך שמתאימה לאופן החשיבה שלהם.
בזכות העבודה על חשיבה נסתרת תלמידים מתארים את חווית הלמידה במרכז זינוק כפלאית שבעזרתה הצליחו ללמוד בהנאה נושאים אותם לא הצליחו ללמוד מעולם.
סרטונים המדגימים חשיבה נסתרת:
חשיבה נסתרת בשאלות אנלוגיות: | חשיבה נסתרת בשאלות דמיון צורות: |
קיבוע ההצלחה
כדי להגיע להצלחה, לא מספיק רק להבין בכיתה, אלא צריכים להיות מסוגלים ליישם את השיטות, הכלים והאסטרטגיות המותאמים גם בבית.
קיבוע ההצלחה מאפשר לתלמידים שלנו ליישם את שיטת ההוראה בכל עת, ומתבסס על עבודת זיכרון, תרגול שיעורי בית, ועבודה במישור הרגשי.
- עבודה מותאמת עם הזיכרון
עבודה אסוציאטיבית – למרבית בעלי הפרעות הקשב והריכוז וכן לחלק מלקויי הלמידה ישנו קושי בהעברת מידע מהזיכרון לטווח הקצר לאיחסון בזיכרון לטווח ארוך. עם זאת, מה שמפצה על הקושי הוא היכולת להשתמש בחשיבה אסוציאטיבית.
לכל שיטה, אסטרטגיה או כלי שנלמד בכיתה, מתווספים אסוציאציה ויזואלית (תמונה), אסוציאציה אודיוטורית (משפט או פתגם) או אסוציאציה תנועתית (ריקוד או תנועה) שמקלים על הזיכרון.
מפגשי תרגול – במהלך הקורס מתקיימים מפגשי תרגול פעם בשבוע בקבוצות קטנות של 9 תלמידים בהם נערכת חזרה על מה שנלמד בשיעורים באותו השבוע וכן חזרה על חומר שנלמד בטווח הרחוק יותר. השילוב בין העבודה עם אסוציאציות למפגשי התרגול השבועיים הופכת לכלי רב עוצמה המאפשר שליפה מהירה מהזכרון. - תרגול שיעורי בית מותאם
מכיוון שבבחינה הפסיכומטרית נבחנות מיומנויות למידה, לאחר שמוצאים את האסטרטגיה המתאימה יש לתרגל אותה היטב כדי להטמיעה ולייעל את דרך העבודה.
עם זאת, במרכז זינוק אנחנו מבינים שלמרבית התלמידים שלנו ישנו קושי בהשלמת שיעורי הבית ואנחנו מסייעים לתלמידים במספר דרכים:
תרגול מדורג מתחילים מכמות קטנה של שיעורי בית ולאט לאט מעלים את הקצב.
חומרי לימוד מותאמים הספרים כתובים בהומור כך שיעודדו תרגול והתשובות בספרים ובחוברות הן מפורטות במיוחד כדי שניתן יהיה להבין אותן בקלות.
מפגשי תרגול מפגשי תרגול פעם בשבוע בקבוצות של 9 תלמידים בהם פרט לחזרה על החומר מתרגלים שיעורי בית ביחד וכך מורה יכול לוודא שהתלמידים פותרים את השיעורים ביעילות.
מורים זמינים – המורים זמינים בטלפון לכל שאלה וגם יושבים עם תלמידים לפני ואחרי כל מפגש.
עזרה בפייסבוק מורי מרכז זינוק מחוברים און ליין לדף הפייסבוק של “מרכז זינוק” ומעלים תשובות בכתב ובוידיאו לתלמידים. - חיזוק רגשי –
אצל לקויי למידה מבוגרים הקושי הרגשי יכול לגמד את הקושי הלימודי. הפתרון לכך הוא גיבוש כיתת הלימוד ולמידה קבוצתית בה מתעצמת תחושת ההצלחה נוכח העבודה בשיטות הייחודיות. בנוסף מושם דגש משמעותי לעבודה מותאמת עם:
לחץ
חרדת בחינות
ותופעת בלאק אאוט
בעזרת כלים מעולם הפסיכולוגיה, הדמיון המודרך, וטכניקות נשימה.
בנוסף, במהלך קורס ההכנה של מרכז זינוק מתקיימות 12 סימולציות שהן חלק בלתי נפרד מהקורס. מסימולציה לסימולציה רמת החרדה פוחתת והיכולת להגיע להצלחה עולה.
שיטת זינוק היא חממה המאפשרת ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז ללבלב ואחר כך לפרוח וכך הם מגיעים בבחינה הפסיכומטרית להצלחה גבוהה.
דבר נוסף שאנו עושים כדי לסייע לתלמידים שלנו להצליח, הוא לסייע להם בקבלת הקלות והתאמות