- עמוד הבית
- קורס הכנה לפסיכומטרי
- הקלות בפסיכומטרי
- קורס אמירנט
- קורס אמירנט בזינוק
- מה ייחודי בקורס אמירנט בזינוק?
- חנות ספרי פסיכומטרי
- קורס האוניברסיטה של החיים
- על זינוק
- כניסת תלמידים
לימוד מילים חדשות, במיוחד כשמתכוננים לקורס פסיכומטרי, עלול להרגיש מאתגר. המילים הן סימנים שרירותיים — אין להן משמעות טבעית עבורנו, והן לא מחוברות עדיין לרשת הזיכרון האישית שלנו. כדי לזכור אותן, המוח צריך ליצור חיבורים חדשים ולחזק אותם לאורך זמן.
במחקר מעניין, עשרה תלמידים ללא ידע קודם בטורקית התבקשו ללמוד 50 מילים חדשות. הם השתמשו בשיטת אסוציאציות – לכל מילה חיברו סיפור קצר, דימוי חזותי או קישור למילה מוכרת. התוצאה: רובם זכרו כמעט את כל המילים, גם ימים לאחר מכן. הניסוי מוכיח – כשמחברים מילים לדימויים מוחשיים וחווייתיים, הזיכרון משתפר משמעותית.
לכל מילה חדשה כדאי להצמיד דימוי צבעוני, מצחיק או מוזר. למשל, אם לומדים את המילה ל”חתול” בשפה אחרת, דמיינו את החתול שלכם מדבר טורקית! טכניקה זו דומה לאלו הנלמדות במסגרת שיטות לשיפור אנגלית שיעזרו לכם בפסיכומטרי.
חפשו חיבור רגשי: זיכרון אישי, סיפור מחייכם או תחושה מוכרת. ברגע שמילה מתחברת לרגש – היא נצרבת בזיכרון.
במקום ללמוד עשרות מילים בבת אחת, חלקו לקבוצות קטנות. לאחר כל קבוצה – חזרו עליהן באמצעות כרטיסיות, חידונים קטנים או כתיבת משפטים. גישה זו מזכירה את העקרונות שמיושמים בתרגול פסיכומטרי – הדרכים הטובות ביותר.
שלבו את המילים שלמדתם בשיחות, כתבו איתן משפטים, או אמרו אותן בקול רם. שימוש פעיל מחזק את הזיכרון בצורה טבעית.
חזרה מסודרת באותו יום, ביום שלמחרת ולאחר מספר ימים, תסייע להעביר את המילים לזיכרון לטווח ארוך. שיטה זו קריטית להצלחה בכל מטרה של לימוד מילים — בין אם זה בשביל שפה חדשה ובין אם זה לקראת מילים לפסיכומטרי – מדוע חשוב להשקיע באוצר המילים.
שיטה | יתרון מרכזי |
אסוציאציות חזותיות | הופכות מילים לזיכרונות חיים ובלתי נשכחים |
קישור אישי למילים | מחבר את המילה לרגש אישי ומגביר שליפה מהירה |
חלוקת למידה מדורגת | מאפשרת למידה טבעית ואפקטיבית |
שימוש פעיל במילים | מטמיע את המילים בשפה היומיומית |
חזרה במרווחי זמן | מחזק את הזיכרון ומונע שכחה |
לזכור מילים חדשות זה לא קסם – זו שיטה. בעזרת אסוציאציות, חיבורים אישיים, תרגול וחזרה נכונה, כל אחד יכול להרחיב את אוצר המילים שלו בצורה קלה ומהנה. הדרך לשיפור היכולות הלשוניות דומה מאד לשיטות שמומלצות כאשר מחפשים דרכים על איך להשתפר באנגלית.
עם קצת התמדה, יצירתיות ורצון ללמוד בצורה חווייתית, תוכלו לבנות ביטחון אמיתי בשפה – בין אם זה בלימודים, בעבודה או בהכנה למבחנים חשובים כמו הפסיכומטרי.
הקדמה
תארו לכם שהייתם קמים מחר בבוקר ויודעים 2000 מילים חדשות! אז זה לא יקרה מחר בבוקר – אלא בעוד מספר בקרים מעכשיו. איך? אסוציאציות!
אסוציאציה זה הקסם שמחבר בין מה שיש לנו בראש למידע חדש. כך היא הופכת את המידע החדש לעוד משהו שיש לנו בראש, ואז אפשר גם אליו לקשר מידע חדש! אנחנו יוצרים סיפור סביב המילה, שניתן לדמיין אותו. זה יוצר זיכרון חוויתי שנשמר היטב, ובלי השינון המשעמם שהיינו צריכים לעשות עד היום…
שיטת הלימוד האסוציאטיבית של זינוק נבדקה בהצלחה בשפות נוספות רבות – רוסית, ספרדית, צרפתית, גרמנית, ערבית, פרסית ואפילו טורקית!
ערכנו ניסוי:
לקחנו קבוצה של 10 תלמידי זינוק ללא ידע מקדים בטורקית.
עברנו איתם על אסוציאציות (דרכים לזכור) ל-50 מילים חדשות (שמות של חיות, צבעים, חלקי גוף…).
לאחר שנתיים בדיוק (אסוציא-לדת) בדקנו כמה מהמילים הם זוכרים.
במהלך השנתיים האלו התלמידים לא נחשפו למילים אף לא פעם אחת.
התוצאות היו יוצאות דופן! התלמידים זכרו קרוב ל-100% מהמילים ללא שום תזכורת!
היו מקרים בהם היה שוני קל בין האסוציאציה למילה – כלומר התלמיד זכר את המילה, אך לא בדיוק מוחלט.
קחו דוגמה לכמה מהמילים האלו-
הצבע אדום – Kirmizi (קירמיזי)
לויתן – Balina (בלינה)
דרך לזכור
את המילה קירמיזי אפשר לפרק למילים ‘קיר’ ו-‘מיזי’ (נשמע כמו מיצי, חתול). אז איך מקבלים את הצבע האדום? לוקחים את מיצי (mizi) וזורקים אותו על קיר (kir) ויחד- kirmizi, אדום! (אף חתול אינו נפגע בהכנת האסוציאציות).
איך נזכור ש”בלינה” זה לויתן? אפשר לדמיין לוויתן שהוא בלרינה – רקדנית עם חצאית ורודה, מפזז לו. אז בלינה – הוא בלרינה – הוא לויתן!
ניסויים דומים ביצענו בהצלחה על שפות נוספות, עם תוצאות דומות (זכרון של כל האותיות ברוסית תוך יום, לימוד מאות מילים לאורך זמן ועוד).
באנגלית
הכנו לכם קרוב לאלף אסוציאציות מטורפות לכל המילים הנפוצות במבחן! אנחנו נחשף לכל מילה מספר פעמים, וממקורות שונים, ובכל פעם נזכר בה בעזרת האסוציאציה שלה.
אסוציאציה, באופי שלה, היא מאוד אישית. לכל אחד מאיתנו יש עולם דימויים אחר, תחביבים שונים, שמות שונים של חברים, חוויות עבר שונות ועוד. על כן נלמד גם כיצד ליצור אסוציאציות!
נניח המילה lethal – קטלני. אם לאחותי קוראים ליטל, יהיה לי איך לזכור את זה, כי אחותי קטלנית! (אני אדמיין אותה הורגת אנשים עם סכין בין השיניים, מרעילה בארות…)
מנה יומית 1
מנה יומית 2
מנה יומית 3
מנה יומית 4
מנה יומית 5
מנה יומית 6
מנה יומית 7
מנה יומית 8
מנה יומית 9
מנה יומית 10
מנה יומית 11
מנה יומית 12
מנה יומית 13
מנה יומית 14
מנה יומית 15
תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!