פסיכומטרי בהתחייבות להצלחה

מה קורה במוחו של בעל הפרעת קשב וריכוז?

רק 10% מאלו שקיבלו התאמות בבגרויות מקבלים אותן בפסיכומטרי, בזינוק 90% מהתלמידים מקבלים!!! קראו וגלו כיצד...

 

פתופיזיולוגיה של הפרעת קשב וריכוז (ADHD)
או
הפרעות קשב וריכוז – מה בדיוק הולך שם?
כתב טל מקורי מדריך בסניף י-ם של “מרכז זינוק”

המונח “הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות” ( A ttention D eficit H yperactivity D isorder) מטעה.
התיאוריה המקובלת כיום גורסת כי לאנשים המאובחנים כסובלים מהמחלה למעשה אין מחסור בריכוז, אלא הבעיה בעצם נעוצה במיקוד הקשב והריכוז שלהם. אנשים כאלה מתקשים במיקוד תשומת הלב בנושא שעל הפרק, קושי בסינון גירויים מפריעים (כמו דברים המתרחשים מחוץ לחלון, או הפיתוי התמידי של הפייסבוק ברקע…) והתמקדות יתרה בנושא המעסיק אותם עד אובדן הבחנה בין עיקר לטפל.
במובן אחר, במקום לסבול מחסר קשב, לרבים מהסובלים בהפרעה יש קשב להמון נושאים בבת אחת, כך שאין מיקוד בנושא מסוים.

הפעולות המנטליות (מוחיות) המופרעות על ידי ADHD הן ממשפחת הפעולות הביצועיות,
כאשר אלו שנפגעות בשכיחות הגדולה ביותר הן:
1. מעבר מהלך רוח אחד לאחר (כלומר – גמישות מחשבתית. היכולת להסתגל לשינוי במציאות)
2. ארגון (היכולת לצפות דרישות או בעיות ולהיערך להן)
3. תכנון (היכולת להציב יעדים)
4. זיכרון (היכולת ליצור ולאגור זכרונות חדשים, ולשלוף אותם לפי הצורך)
5. הפרדת רגשות מפעולות
6. בקרה על פעולות קוליות ותנועתיות (קפיצה למסקנות, קושי בעמידה במקום, חוסר סבלנות)

מחקרים מראים כי הפגיעה העיקרית בהפרעות קשב וריכוז היא באונה הקדמית ובגרעינים הבזאליים.
רגע!
לא לדלג קדימה!
זה החלק המעניין.

האונה הקדמית היא האונה האחראית על בקרת הפעולות שלנו בתור בני אדם, ויש שיאמרו שהיא זו שמפרידה אותנו מחיות (“מותר האדם מהבהמה”). האונה הזאת מתפקדת כשוטר של המוח שלנו, והיא אחראית על למנוע מאיתנו לעשות מה שהאינסטינקטים שלנו מכתיבים (“אני רעב! בוא נאכל את החתול הזה!” “אולי לא כדאי, הבעלים שלו ממש כאן ויכעס עלינו. ונראה כאילו יש לו מנוי לחדר כושר”). היא שולטת על הכל – תנועות, דיבור, מחשבות ועוד. בלעדיה ההתנהגות שלנו עלולה להשתנות בצורה קיצונית, ובאמת במצבים בהם יש נזק לאונה הזאת (שנמצאת בדיוק מעל העיניים שלנו, בתוך המצח) ישנם שינויים באישיות כגון אובדן נימוסים, ניבולי פה, איבוד ההבנה של התרחשויות חברתיות (כמו סתם שיחה), יצר מיני מוגבר וכן הלאה.

האונה הקדמית גם קשורה לגרעינים הבזאליים (שנמצאים עמוק בתוך המוח) והם אלה שיוזמים תנועה. מה הכוונה? בשבריר השניה שבין ההחלטה לעשות תנועה כלשהי (“מגרד לי האף. צריך לעשות משהו בנושא”) לבין הפעולה עצמה הגרעינים האלה נכנסים לפעולה ויוצרים את התנועה. במחלת פרקינסון, למשל, ישנו נזק לגרעינים האלה ולכן הסובלים ממחלה זו מתקשים מאוד בתנועה – החל מהליכה פשוטה ואפילו תנועות של הפנים (“פני מסיכה”).

האונה הקדמית אמורה לעצור את הגרעינים הללו – הרי זהו תפקידה! ברגע שהיא מזייפת, למוח יותר קל ליצור תנועה ספונטנית (בלתי מתוכננת) ומכאן הקושי לשבת בשקט במקום אחד ולהתרכז.

החומרים שגורמים לאונה הקדמית לשלוט על הבלאגן שמתרחש במוח הם ממשפחת האדרנלין (אדרנלין ואחיו הגדול, נור-אדרנלין). אדרנלין מוכר מפעולות אחרות של הגוף, במיוחד תגובת פחד או מאמץ פיזי והוא גורם להאצת קצב הלב, הגברת הנשימה, הרחבת אישונים, זיעה קרה ועוד. באיזור האונה הקדמית האדרנלין מעודד את הבקרה של האונה (חשבו עליו כמו על כוס קפה לשוטר המוחי שהיא האונה הקדמית. אין קפה – השוטר ישן והפושעים חוגגים). רוב התרופות שנועדו לטיפול בהפרעות קשב וריכוז (ריטלין על סוגיו השונים, בעיקר) גורמות לעלייה בכמות האדרנלין ואחיו באיזור האונה הקדמית והגרעינים הבזאליים, ובכך משפרים את הביצועים של המוח מבחינת חלוקת קשב, תשומת לב ושאר התופעות של ADHD.

 

מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.

עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!

אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן  – לחצו כאן.

אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית  לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.

אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו’ – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן

.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.

רוצים לקבל עוד מידע
על הקורסים של זינוק?

תשאירו פרטים ויועץ שלנו יחזור אליכם במהירות הזינוק!

מעוניינים לשמוע עוד על קורס פסיכומטרי עם התחייבות להצלחה?


השאירו את הפרטים ונחזור אליכם!

דילוג לתוכן