ארן נחמיאס – ראש מחלקת הדרכה
מי מאיתנו בעלי הפרעת הקשב והריכוז (כן, גם אני מאובחן) לא מכיר את הסינריו הבא – בלילה לפני השינה אנחנו לא נרדמים כי הראש מלא במחשבות ותכנונים ליום המחר: “מחר אני אקום ב07:00 בבוקר, אתאמן ואפילו ארוץ, אתקלח ואשתה את הקפה של הבוקר בניחותא – לפני שאצא ליום של עבודה או לימודים”.
אממה…
בבוקר אנחנו לא מתעוררים מהשעון המעורר, ורק ב-8:30 מתחיל היום שלנו. בגלל שקמנו באיחור, רצים לעבודה/לימודים בלי להתקלח ומקווים לתפוס שם כוס קפה. אנחנו מגיעים לתחנת האוטובוס רק בכדי לגלות שהיום הוא מחליט להתעכב ובכלל להיתקע בכל פקק עלי אדמות – ושוב איחרנו…
בהמשך היום אתם מגלים ששכחנו חלק מהדברים הנחוצים (קלסרים, לפ-טופ…) בבית מרוב שמיהרנו, שקבענו עם חבר באותו זמן שאנחנו אמורים להיות בשיעור שהנוכחות בו חובה, שיש מחר הגשה של עבודה שעוד לא התחלנו לקרוא את המאמרים בשבילה ושבכלל לא הספקנו כלום מכל התכניות שתכננו.
אז כולנו מכירים את זה ברמה כזו או אחרת, אבל מה אפשר לעשות בכדי לארגן את הזמן שלנו יותר טוב:
- אל תגזימו
אם הייתי מספר לאבא שלי על כל התכנונים שלי הוא היה אומר לי “ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו”. יענ’תו, אני מכיר אותך, אין מצב שאתה תקום ב-7:00 ואין מצב שתספיק הכל. אנחנו גם מכירים את עצמנו. אנחנו יודעים שהשעות המוקדמות הן לא בשבילנו ושהגזמנו בתכנונים, אבל אנחנו עדיין מגזימים. דעו את מגבלותיכם ותכננו את היום מבלי להגזים!!!
- אין מה לעשות – אנחנו חייבים יומן
אני גם מאלה שכל שנה היו מחליטים לקנות יומן והפעם “באמת” להשתמש בו. וכל שנה הייתי כותב בו ביומיים הראשונים ואז הוא היה נשכח בתחתית התיק “כאבן שאין לה הופכין”.
אבל היום בעידן הטכנולוגי שאנחנו חיים בו יש את הקלנדרים (יומנים) של אאוטלוק והאהוב עליי יותר של גוגל. עם הסמארטפונים החדשים אתם יכולים לקבל תזכורות על כל התכניות, פגישות, עבודות, מטלות וסתם זמן איכות עם עצמכם שקבעתם לעצמכם בקלנדר.
ככה תמנעו מקביעת פגישות האחת על השנייה, תוכלו לתת מרווח מספיק בין מטלה למטלה בכדי שלא תרוצו מפגישה בעבודה לשיעור ותגיעו מזיעים ועייפים ובכלל תצליחו סוף-סוף להתמודד עם השטן המוכר על כל לקוי למידה – הזמן!!!
בקלנדרים (היומנים) האלה אתם יכולים לסמן משימות שונות בצבעים שונים כך שהיומן יהיה צבעוני וכיף לשימוש, אתם יכולים לעדכן מקום פגישה, מוזמנים אחרים וחפצים שאתם חייבים להביא ושהקלנדר יודיע לכם לפני על הדברים הללו.
היום יותר מתמיד קל לארגן יומן ואפילו ליהנות מזה. (וגם תמיד אפשר לנסות לקבל הארכת זמן).
- מה הכי חשוב
יש לנו באמת המון משימות, אבל חלקן יותר חשובות ודחופות. לקנות אוכל לכלב כי נגמר יותר חשוב ויותר דחוף מלשבת לכוס קפה עם אחותי הקטנה.
לפני כל חודש שבו עם עצמכם ודרגו את המשימות ע”פ חשיבות ודחיפות, כך גם בכל מוצ”ש לגבי השבוע הקרוב וכמובן בדיקה קצרה לפני השינה לגבי הבלת”מים (בלתי מתוכננים) שנוספו לנו ליום המחרת.
לאחר שדירגתם הכניסו ללו”ז דבר ראשון את המשימות החשובות והדחופות ביותר בצבע מסוים והמשיכו לרדת בדירוג (כך שכל רמת חשיבות מקבלת צבע שונה) עד שכל המשימות ישובצו.
מבחינת התלמידים המתכוננים לבחינה הפסיכומטרית –
הכניסו ללו”ז לפחות שעה אחת כל יום שבה תלמדו אוצר מילים .
המשימות הכי דחופות משיעורי הבית הם תמיד המבואות (לפני כל שיעור במרכז זינוק תקבלו מבוא בנושא השיעור בכדי שתגיעו מוכנים לשיעור) ושיעורי הבית בנושאים שנלמדו באותו יום בכיתה . מחקרים מראים כי חזרה על החומר שנלמד בכיתה ב-48 שעות שלאחריו מקבעים את החומר בזיכרון, אצל לקויי למידה עדיף אפילו שזה יהיה ב-24 שעות שאחרי השיעור.
- בלעו את הצפרדע
התחילו את היום עם הדברים המעיקים ביותר – אל תדחו. לכו לשיחה עם הבוס הטורדני, דברו עם החברה ותגידו לה שאתם לא מגיעים היום לקומזיץ כי אתם חייבים ללמוד את האות א’ או תתקשרו למכון האבחון לקבוע תור. תורידו מכם את המעמסה שתלווה אתכם לאורך כל היום. אם אתם צריכים לבלוע צפרדע, אין טעם להתבונן עליה כל היום, בלעו את הצפרדע במהירות, שתו מים והמשיכו בתחושות חופש לשאר היום.
מבחינת התלמידים המתכוננים לבחינה הפסיכומטרית –
התחילו דווקא עם הנושאים שקשים לכם יותר, כל עוד הריטלין בשיא השפעתו ואתם ממוקדים.
- נגעתם – נסעתם
מה עושים כשיש המון משימות שמסתירות את האור בסוף המנהרה וגורמים לכם לתחושת לחץ בבטן?
המטרה לטפל בכל משימה פעם אחת בעזרת אחת מארבע הפעולות הבאות:
Delete: חברים, פח הזבל הוא אזור חשוב בחדרו של כל עובד תלמיד ומנהל. את המשימות שאינן באמת נחוצות וסתם מעמיסות על המוח והנפש, זרקו לסל וחסל.
Do: כאשר נתקלים במשימה קטנה שניתן לסיימה במהירות בצעו אותה מיד, מכיוון שכמו שכל מופרע קשב וריכוז יודע – מה שלא עושים עכשיו, אף פעם לא עושים!
Forward: העבירו לאחרים משימות שאין לכם בהן יתרון יחסי או ידע מספיק, האצילו סמכויות, השתמשו בסביבה, בקשו עזרה. אתם תופתעו עד כמה אנשים שמחים לעזור. היזהרו זה ממכר!
File: את הדברים שלא הספקתם לטפל בהם היום או שאין לכם את כל המידע לטפל בהם כרגע הכניסו לתוך הלו”ז בעתיד, בכדי שלא ייעלמו. חשוב מאוד להכניס אותם ללו”ז מיידית ולא לדחות את תכנון ביצוע המשימה למועד אחר.
- צפו את הבלתי צפוי
תכננו מצבור חירום של “חורי זמן” לטיפול בבעיות לא צפויות חיצוניות ולגמישות. הבלתי צפוי יופיע, הישיבה של שעה14:00 לא באמת תתחיל בשעה 14:00 ולא באמת תסתיים בשעה 15:00 כמתוכנן, והנסיעה מראשון לציון לתל-אביב לא תיקח לכם עשרים דקות. תאפשרו לכם זמני ספייר, המציאות כבר תמצא במה למלא אותם.
- סגרו את הטלוויזיה/המחשב
מחקרים עדכניים מדווחים כי האדם הממוצע צופה בטלוויזיה 28 שעות בשבוע ולפחות במשך 13 שעות הוא בוהה במחשב בממוצע. במקום להתלונן כי אין לכם זמן, פנו לכם זמן וכבו את הטלוויזיה והמחשב. זמן הוא כל מה שיש לנו בחיים האלו. יום אחד כולנו עשויים לגלות כי יש לנו פחות ממנו ממה שחשבנו, לכן כדאי לבלות אותו עם האנשים שאנחנו אוהבים, ללמוד, ליצור ולחוות ולא לצפות בעוד תכנית ריאליטי, או לבהות עוד שעה באלבום הפייסבוק של דני שלמדתם איתו בכיתה א’.
מבחינת התלמידים המתכוננים לבחינה הפסיכומטרית – אל תלמדו אוצר מילים במחשב, כי בטוח תפתחו את הפייסבוק – חבל!!!
- בדקו את עצמכם
המון דברים נאמרו כבר על ברצלונה של פפ גווארדיולה, או על מכבי ת”א של דיוויד בלאט, אבל לפי דעתי הדבר הכי חשוב הוא הניתוח שמבצעים המאמנים הללו מול השחקנים שלהם לאחר כל משחק (ניצחון או הפסד) בכדי להשתפר עוד יותר ולהתקרב עוד קצת לשלמות.
בסוף כל יום, שבוע וחודש עיברו על ניהול הזמן – האם תכננתם נכון, האם הספקתם הכל, האם יש עוד מה לשפר. אם תמיד תצאו מנקודת הנחה שיש לאן להשתפר תמיד תמצאו עוד משהו שאפשר לעשות – זה לא קל, אבל זה שווה את זה.
- הפסיקו לנסות להיות אלוהים
רק אלוהים יכול לייצר שלמות. בכל פעולה שלנו תמיד יהיה פגם כלשהו. נכון, יש משימות שדורשות הקפדה ודיוק רב יותר, אבל פרפקציוניזם כרוני, הקדשת תשומת לב מיותרת לכל פרט היא מתכון לדחיינות ולסחבת.
מעבר לזה, אל תלקו את עצמכם על משימות שלא צלחו. זמן של הלקאה עצמית הוא זמן מבוזבז. אם עשיתם הכי טוב שלכם – היו גאים בעצמכם!!!
מבחינת התלמידים המתכוננים לבחינה הפסיכומטרית –
אל תנסו ללמוד את כל המילון, אף אחד לא מסוגל לעשות את זה. במקום תנסו ללמוד הכי הרבה שאתם יכולים ובסופו של יום היו גאים בעצמכם על עוד 10 מילים שהוספתם לאוצר המילים במקום לכעוס על עצמכם, על זה שלא הספקתם ללמוד 100.
- השחיזו את הגרזן שלכם
אברהם לינקולן אמר פעם: “תנו לי שש שעות לכרות עץ, ואקדיש את ארבע השעות הראשונות להשחיז את הגרזן”. הגרזן שלכם הוא הגוף, המוח והנפש שלכם, ככל שתשחיזו אותם יותר תנצלו יותר טוב את יכולותיהם.
כיצד משחיזים אותם:
א) שינה טובה
ב) הפסקות
ג) תזונה בריאה
ד) כושר גופני
ה) פינוק
אני לא מרחיב על הסעיפים הללו כי כל אחד מהם יכול למלא מאמר בפני עצמו. החכמה בכל הסעיפים הללו היא המינון הנכון. לדעת מתי צריך וכדאי לעבוד ומתי צריך וכדאי לנוח ולהשחיז את הגרזן שלנו.
אנחנו ב”מרכז זינוק” מאמינים בכם שתצליחו לשנות הרגלים רעים ושתצליחו לסגל לעצמכם הרגלים יעילים וטובים במהלך הקורס שתשמרו אתכם גם לאקדמיה.
אז, עם המון אהבה אני מסיים ומקווה שעזרתי…
מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.
עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!
אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן – לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.
אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו’ – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן
.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.