עצות לסטודנט לקוי הלמידה באוניברסיטה | מרכז זינוק לפסיכומטרי

מאמרים כתובים

עצות לסטודנט לקוי הלמידה באוניברסיטה

ערן טואטי, מדריך במרכז זינוק וראש צוות הדרכה, נותן 7 עצות לסטודנטים לקויי למידה 

מיצאו את הגורם שתפקידו לסייע לכם

הגיעו לפני הזמן

התכוננו לכל הרצאה

לא חייבים לסכם

תיזהרו מהאינטרנט

קשר אישי

מזון לגוף ולמוח

התחושה של אותו כדור שלג שרדף אחריך בימי בית הספר, אותה התחושה שחשבת שהותרת בעבר, חוזרת כשכף רגלך דורכת באוניברסיטה. החשש מכישלון, העייפות שתוקפת עוד לפני שבילית לילה לבן אחד של לימודים למבחן, הייאוש בהתנהלות מול מערכת ביורוקרטית חדשה ואי הוודאות גורמים לימים הראשונים להצטייר באופן שלילי.

כבכל תחילת שנת לימודים אתה אומר לעצמך- זהו! השנה אני אהיה מסודר, אני אכין את העבודות בזמן, ואני אשקוד על שיעורי הבית! לא עוד דחיינות ופזרנות! אבל מוצא את עצמך לאחר כמה שבועות במצב המוכר, לאחר שצברת ערימה של מטלות כמו כלים מלוכלכים בכיור…
מתוך ניסיון אישי כלקויי למידה בעצמי, ומתוך היכרות מעמיקה עם ההתנהלות של מאות מתלמידי לשעבר שהם כיום סטודנטים עם לקות למידה והפרעות קשב באוניברסיטה אספתי לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם להפוך את תקופת הלימודים ממרתיעה למהנה ואפקטיבית.

  1. מצאו את הגורם שתפקידו לסייע לכם – בכל מוסד אקדמי ישנו גורם המטפל בסטודנטים עם לקויות למידה. פנו כבר בימים הראשונים לאגודת הסטודנטים ובררו מי הגורם המטפל ומה הן זכויותיכם. במרבית המוסדות אתם תהיו זכאים לייעוץ ולתמיכה, וחלקם מפעילים פרויקט חונכות. בררו אילו הקלות אתם רשאים לקבל (תוספת זמן במבחנים, התעלמות משגיאות כתיב, בחינה בעל-פה ועוד).
  2. הגיעו לפני הזמן – חלק גדול מהזמן באוניברסיטה אתם הולכים לבלות בהרצאות. עשו לעצמכם הרגל- היכנסו לכל הרצאה לפחות 5 דקות לפני הזמן, ושבו בקדמת האולם. הדבר חשוב ביותר במידה ומדובר באולם הרצאות. הישיבה בחלק האחורי גורמת לסטודנט לאמץ את העיניים ולכן מובילה לעייפות ולחוסר קשב.
  3. התכוננו לכל הרצאה – בזמן שאתם מחכים לתחילת ההרצאה מומלץ ביותר לקרוא את החומר מההרצאה הקודמת. לרוב, הנושאים שנלמדו בשיעור שעבר מועלים בתחילת ההרצאה, ורענון קל שלהם יהפוך אתכם לכוכבים!
  4. לא חייבים לסכם – לבעלי דיסגרפיה והפרעות קשב מומלץ לא לנסות ולסכם את השיעור, אלא רק לציין נקודות מההרצאה. מרבית חומר הלימוד נמצא בלאו הכי באתר האוניברסיטה ובאתרים של אגודות הסטודנטים, וכמובן- תמיד ישנם חברים שמסכמים וניתן לצלם מהם את החומר.
  5. תיזהרו מהאינטרנט – במידה ואתם עובדים עם מחשב, אל תתחברו לאינטרנט בזמן הרצאה! אין אף מרצה באוניברסיטה, בשום נושא בעולם, שיכול להתחרות בפייסבוק… למי מכם שזקוק לעיסוק על מנת לשמור על ריכוז, ניתן להיעזר במשחקים שכבר מותקנים במחשב. בחרו רמה קלה, על מנת שלא תשקעו יתר על המידה במשחק. לצערי יש עדיין מרצים שרואים בכך זלזול, ולכן מומלץ שלא ייראו אתכם משחקים.
  6. קשר אישי – צרו קשר עם המרצים והמתרגלים. עצם העובדה שהמרצה מכיר אתכם, אומר לכם שלום במסדרון או מניד בראש כלפיכם כשאתם נפגשים, מתורגמת אוטומטית לציון טוב יותר! אין צורך לעקוב אחרי המרצה ולהטריד אותו בשאלות סתמיות, אבל ניתן לברר על פועלו של כל אחד מהמרצים באתר האוניברסיטה. במידה ומצאתם נושא בו עסק המרצה שמעורר בכם עניין, הלה ישמח לשתף אתכם בתובנות שלו בתחום (לעיתים המרצה כמה למישהו שיתעניין במחקר שהוא ערך על מערכת הביוב של צפון איטליה בזמן המגיפה השחורה…)
  7. מזון לגוף ולמוח – תוכנית הלימודים אינה פשוטה. ישנם ימים שבהם אתם מבלים מהבוקר עד הערב באוניברסיטה. לעיתים גם קורה שמגיעים מאוחר, ויש תור ארוך בקפיטריה, ובסוף היום אתם מגלים שלא אכלתם כלום. הדבר פוגע ביכולת הלמידה. הקפידו שלא לוותר על ארוחות, ובייחוד על ארוחת הבוקר! במידה ואתם חוששים שלא יהיה די זמן לאכול, הכינו ארוחה קלה בבית. כמו כן מומלץ שלא לאכול ארוחת צהריים כבדה לפני הרצאה, משום שתהליך העיכול דורש מאמץ גופני רב יותר ולכן יוצר תחושת עייפות. נוסיף לזה מרצה מונוטוני והנה מתכון לפיהוקים קולניים…

במרכז זינוק זיהינו שתלמידים רבים שלנו מגיעים לציון הפסיכומטרי אליו שאפו (ואף יותר) מתקבלים למסלול בו חשקו באוניברסיטה או המכללה, ואז משהם מתחילים ללמוד, הם נופלים בין הכסאות. כדי לסייע לתלמידים להגיע להצלחה גם באוניברסיטה או המכללה מרכז זינוק רואה עצמו כבית וקהילה לתלמידי העבר שלו ולכן מציע מספר שירותים אשר ניתנים לתלמידי העבר ללא תשלום:

  1. מערך החונכות של מרכז זינוק – מרכז זינוק מפעיל מערך חונכות, ובו בוגרים של המרכז יעזרו לכם להיקלט. מערך החונכות הוא על בסיס התנדבותי ומטרתו אינה חניכה לימודית, אלא לסייע בהתמצאות והבנה של אופן ההתנהלות באוניברסיטה. אין דבר שעוזר יותר ממישהו שכבר מכיר את המקום ואת המערכת, ויכול לייעץ לכם מה לעשות, עם מי כדאי לדבר, אילו קורסים מומלץ לקחת (ואילו לא) ועוד… כשתהיו אתם סטודנטים ותיקים תעמוד לכם הזכות לחנוך בעצמכם סטודנטים חדשים.
  2. סיוע בבחירת מוסד לימודים – באתר האינטרנט של מרכז זינוק ניתן למצוא מדרג של המכללות והאוניברסיטאות על פי נגישותן ויחסן ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז (רייטינג אקדמיה). בנוסף, ניתן להסתייע באופן אישי בצוות היועצים של המרכז כדי להחליט איפה הכי נכון ללמוד.
  3. סיוע בקבלת הקלות והתאמות באוניברסיטה – מחלקת האיבחונים של מרכז זינוק מסייעת לתלמידי מרכז זינוק לקבל את ההקלות וההתאמות גם באוניברסיטה. קבלת ההתאמות לרוב אינה מסובכת אך דורשת היכרות עם הגורמים האחראיים בכל מוסד על אישורן.

האוניברסיטה יכולה בהחלט להיות תקופה כייפית ונעימה, במיוחד ללקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז שהתקשו להתעניין בכל הנושאים שנלמדו בתיכון. באוניברסיטה לעומת התיכון ניתנת להם האפשרות לבחור את תחום הלימוד בהתאם לסקרנותם ובהתאם לתחומים בהם הם חזקים וכך גם להגיע להצלחה שלפעמים לא זכו לחוש בתיכון.

בהצלחה!!!

 

מרכז זינוק מקיים קורס הכנה לבחינה הפסיכומטרית לתלמידים לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. מכיוון שאנחנו יודעים שתלמיד שחווה קשיי למידה זקוק לסיוע בלמידת החומר גם מעבר לשיעור, אנחנו מביאים את השיעור למחשבים ולסמארטפונים שלהם. בקיצור ממש, אנחנו מקבלים שאלות מהתלמידים ומייצרים מהם סרטוני תרגול פסיכומטרי.

עשינו כל כך הרבה עבודה שחשבנו שחבל יהיה אם לא נשתף!

אם חפץ ליבכם בבחינות פסיכומטרי משנים קודמות ופתרונות מפורטים ומצחיקים להן  – לחצו כאן.

אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה כמותית לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול בחשיבה מילולית  לחצו כאן.
אם חפץ ליבכם בסרטוני תרגול באנגלית לחצו כאן.

אנו גם מסייעים לתלמידים שלנו לקבל הקלות בפסיכומטרי, לדוגמא מחשבון, הארכת זמן, הפסקות, כיתה מצומצמת, בחינה ממוחשבת וכו' – אם אתם רוצים לבדוק זכאות או לקבל כמה טיפים לחצו כאן

.אם ברצונכם ללמוד יותר על לקויות למידה או על הפרעת קשב וריכוז לחצו כאן.

111