המקצועות שאפשר ללמוד בלי לעשות פסיכומטרי | מרכז זינוק לפסיכומטרי

מאמרים כתובים

המקצועות שאפשר ללמוד בלי לעשות פסיכומטרי

בשנת 2012 נכנסה לתוקף רפורמת הפסיכומטרי. מטרתה הייתה להפחיתאת משקל הפסיכומטרי מסך הפרמטרים לקבלה לתואר ראשון. הכוונות היו טובות, אך המציאות הוכיחה שמה שטוב על הנייר לא בהכרח טוב במציאות. בפועל הרפורמה לא ביטלה את הצורך בבחינה אלא להפך; הבחינה הפכה להיות ברירת המחדל היחידה כמעט עבור 90% מהנבחנים.

בעקבות הרפורמה נפתחו מספר מסלולי לימוד שניתן להגיש אליהם מועמדות מבלי לגשת למבחן הפסיכומטרי. רשימה חלקית כוללת מסלולים במדעי הרוח, תולדות האומנות, תכנית רב-תחומית באומנות, סטטיסטיקה, מתמטיקה-סטטיסטיקה- חקר הביצועים, פיזיקה, פיזיקה-ביולוגיה, גיאופיזיקה, גיאוגרפיה,  הנדסה מכנית, מדעי המדינה, , סוציולוגיה-אנתרופולוגיה, קרימינולוגיה, יחסים בינל"א ועוד.

מסלולי הלימוד משתנים בין אוניברסיטה לאוניברסיטה, בין חוג לחוגומשנה לשנה וכך גם התנאים הנוספים לקבלה.

אם מסתכלים  טוב על דרישות הקבלה בכל המסלולים הללו ניתן להבין כי הנהנים העיקריים של התוכנית הם התלמידים המצטיינים בעלי ממוצע הבגרויות העומד על 100 ומעלה בנוסף לדרישה לבגרות בהיקף של 5 יח' במתמטיקה ובאנגלית!. (אפשר לסדר קצת ניסוח אבל חשוב להדגיש שמדובר בתלמידים מצטניים כבר פה)

 

בחלק ממוסדות הלימוד החליפו את הדרישה למבחן הפסיכומטרי בקורס פנימי, אשר בחלקן ציון הקורס עומד בפני עצמו ובחלק האחר הוא משוכלל עם ממוצע הבגרויות של המועמד ומהווה את הציון הסופי לקבלה למסלול הלימודים. גם כאן אין מדובר בבשורה אמתית עבור הרוב הגדול של המועמדים, משום שגם כאן רק תלמידים מצטיינים יכולים בסופו של תהליךלהגיש מועמדות ולהתקבל למסלול הלימוד המבוקש.

מהתמונה הנפרשת לנגד עניינו אנו רואים כילמרות ניסיונות להציע חלופות לבחינה הפסיכומטרית, רובן ככולןנכשלות בכך. המציאות מראה כי תלמידים מצטיינים המהווים 8-10% מכלל המועמדים לתואר ראשון אכן יכולים להגיש מועמדות למסלול לימודים ללא פסיכומטרי. עבור התלמיד הממוצע (המהווה כ- 90% מכלל המועמדים) המבחן הפסיכומטרי עדיין מהווה משוכה מרכזית שעליו לעבור כדי להתקבל ללימודים באחד ממוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ.

אם כך נשאלת השאלה, מה יכולים לעשות תלמידים שלא הצטיינו בבחינות הבגרות? מה עם אנשים שהבחינה אינה מצליחה לייצג את רמת הידע שלהם או לבחון את מה שהם טובים בו אם בגלל חרדת בחינות, הפרעות קשב וריכוז, בעיות זיכרון או כל לקות למידה כזו או אחרת?

לשמחתנו, כאןהבשורה היא משמחת והמציאות אף יותר. בשנים האחרונות נעשתה קפיצה משמעותית בהבנת הצרכים המיוחדים של בעלי לקויות למידהכגון: הפרעות קשב וריכוז, דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה ועוד.היום ברור כי על מנת להצליח במבחן הפסיכומטרי בפרט ובלימודים האקדמאים ככלל,תלמידים אלו זקוקים להתאמות ולשיטות לימוד מיוחדות. רובם הגדול של התלמידים מרגישים שהמבחן הוא יצור מרושע שהם אינם יכולים להתמודד עמו. כישלונות חוזרים ונשנים, קשיים בהתאמה למערכת החינוך הפורמאלית והדרישות שלה, בעיות אובייקטיביות בזיכרון, בקריאה ובכתיבה הביאו את רובם למבוי סתום שנקרא: "זה לא בשבילי".

מתוך רצון לאפשר הזדמנות שווה במבחן הפסיכומטרי ובקבלה ללימודיםקמו בתי ספר מיוחדים המאפשרים גם לבעלי לקויות למידהלהצליח בבחינה הפסיכומטרית ולהגיע ברמת מוכנות גבוהה לאקדמיה.

דברים רבים מייחדים את בתי הספר הללו אל מול בתי הספר הרגילים ללימוד פסיכומטרי. רשימה חלקית כוללת: לימוד בכיתות קטנות המאפשר קשר אישי עם התלמיד והבנה עמוקה של הקשיים, הצרכים והפתרונות שהוא צריך. מספר מפגשים גבוה בהרבה מהמקובל מאפשר זמן תרגול ארוך והפנמה עמוקה של החומר. הן המורים והן שיטות הלימוד מותאמות ללקויות הלמידה השונות. במהלך הלימודים ניתן דגש ללימוד מהנה וכייפי שעוזר לתלמידים להבין את החומר בכל מיני צורות ווריאציות. מחלקה מיוחדת שהוכשרה לכך, עוזרת לתלמידים לקבל הקלות במבחן הפסיכומטרי ומאפשרת להם לדרוש את ההתאמות שמגיעות להם כך שהמבחן ישקף באופן מרבי את היכולות שלהם. יאמר לזכותם כי בתי הספר הללו לא קופאים על שמריהם ומפתחים כל הזמן עוד ועוד "טריקים" ופתרונות יצירתיים שיוצרים סביבת למידה אידיאלית שלא רק תומכת במהלך הלמידה אלא גם מאפשרת את סיכויי ההצלחה הגבוהים ביותר במבחן הפסיכומטרי. התלמידים מעידים כי הלימוד המשותף בחברת תלמידים "כמוהם" מאפשר להם לא לחוש בודדים ומוזרים, הם מבינים שכולם יחד באותה סירה ואולי חשוב מכל הם מפתחים בטחון ואמונה עצמית ביכולות שלהם שימשיך לשרת אותם במסלול האקדמאי אליו יתקבלו.

בהצלחה לכולם.

111